dagboek Escuro

Wil je laten zien welke tractoren jullie thuis of op je werk hebben....
Forumregels
Een eigen dagboek bijhouden of 1:1 foto's plaatsen? geen probleem. Lees wel even de vernieuwde regels door
Gebruikersavatar
W.H.D
Super collector
Super collector
Berichten: 3500
Lid geworden op: di 01 mei 2007 16:45
Land: nederland
Locatie: bellingwolde

Re: dagboek Escuro

Bericht door W.H.D » zo 28 okt 2007 13:22

nette uitleg bene , ik ben het kompleet met jouw eens!
Gebruikersavatar
ACS
SUPERFARMER!
SUPERFARMER!
Berichten: 10014
Lid geworden op: do 21 jul 2005 8:37
Land: Nederland
Locatie: Westerdijkshorn, Groningen
Contacteer:

Re: dagboek Escuro

Bericht door ACS » zo 28 okt 2007 16:42

Hier is het allemaal 1-fasen. Bieten moeten d'r hier in één keer uit, op de klei is het helaas altijd of ja óf nee.
Gebruikersavatar
Béné
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1492
Lid geworden op: za 05 aug 2006 22:28
Locatie: Sint-Pauwels (België)

Re: dagboek Escuro

Bericht door Béné » ma 29 okt 2007 8:30

Niet akkoord met je uitspraak ACS. Hier ook zware kleigrond (tot 70% afslibbaar - gemiddeld rond de 40 afslibbaar). Meer en meer terug 2fasen omwille van beschadiging. Als je in de klei werkt/woont, weet je maar al te goed dat het grond is die weinig vergeeft. Schade aan de structuur blijf je 5 jaar of meer zien. Daarom moeten de gewichten naar beneden. Bovendien is dit grond die vrij klevend is en dus is extra drogen soms pure noodzaak om tarra naar beneden te halen. :wink:
Gebruikersavatar
Johan Bos
Erelid
Erelid
Berichten: 2532
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 9:05
Land: NL
Locatie: Grunn

Re: dagboek Escuro

Bericht door Johan Bos » ma 29 okt 2007 10:00

Bij ons hebben we soms ook onze twijfels of het nou steeds groter moet. Afgelopen week gerooid met een 12 rijer WKM, beest van een machine.
Alhoewel als ik terug denk aan oude tijden weet ik ook niet of dat alles was, Volvo/Kuiken rooiers en een hele bende opladers, toen werd er ook veel verreden. :wink:

Vorig jaar in Canada de machines van Art's-Way aan het werk gezien, ook een mooie 2 fasen techniek.
el-em
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1780
Lid geworden op: za 03 dec 2005 15:29
Land: NL
Locatie: Beerta (Gr)
Contacteer:

Re: dagboek Escuro

Bericht door el-em » ma 29 okt 2007 10:35

Maar als je dan kijkt hoeveel materiaal er vroeger over een perceel bieten reden(met niet al te brede banden)tijdens het rooien,is het dan nu niet beter om op die hele brede banden(minder inspoor) 1 zware machine te laten lopen,want door die brede banden heb je natuurlijk minder druk per vierkante centimeter en dus minder structuur schade.

mvg Lammert
Gebruikersavatar
escuro
Precision collector
Precision collector
Berichten: 2328
Lid geworden op: do 07 dec 2006 14:10
Land: België
Locatie: W-vlaanderen

Re: dagboek Escuro

Bericht door escuro » ma 29 okt 2007 10:50

ACS schreef:Meest nutteloze machine voor Nederland en België, zo'n Xerion.
Toch plezant als je zoveel kan leren van andere.
Ook ben ik het niet met je eens ACS. Je veralgemeend hier teveel. Je mag geen appels met peren vergelijken.
Deze machine staat enkel in de winter stil. Verder heel het jaar gebruikt voor de mest en bieten en ik kan u verzekeren dit machientje heel goed werk levert met die Kaweco combi erop. Laag gewicht en wendbaar. Dus rendabel anders had deze lonwerker deze Xerion zeker niet gekocht.
Alle fendt 600 en enkele 500 zitten al ruim boven de 10000 uren.
Gebruikersavatar
kapitein nick
Collector
Collector
Berichten: 607
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 12:48
Land: belgie
Locatie: Wetteren tenede

Re: dagboek Escuro

Bericht door kapitein nick » ma 29 okt 2007 10:57

Zo een xerion is ongeveer hetzelfde als een vredo, een vredo is redelijk populair bij loonwerkers. Dus volgensmij niet zo nutteloos :wink:
Gebruikersavatar
maarten
Farmer Control
Farmer Control
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 24 okt 2005 21:00
Land: Belgie
Locatie: Belgie

Re: dagboek Escuro

Bericht door maarten » ma 29 okt 2007 11:35

kapitein nick schreef:Zo een xerion is ongeveer hetzelfde als een vredo, een vredo is redelijk populair bij loonwerkers. Dus volgensmij niet zo nutteloos :wink:
Idd en een gewone vredo of terra gator of dergelijke die enkel voor de mest gebruikt wordt staat nog langer stil dan deze Xerion. Ik denk wel dat het een makkelijk systeem is hoor. Ik wist niet dat er zo een Xerion zo dichter bij de deur zat of die andere.
Gebruikersavatar
escuro
Precision collector
Precision collector
Berichten: 2328
Lid geworden op: do 07 dec 2006 14:10
Land: België
Locatie: W-vlaanderen

Re: dagboek Escuro

Bericht door escuro » wo 14 mei 2008 20:26

Terug een update na even zoeken naar mijn topic.
Dit weekend eens met de madam een bezoek gebracht aan een bevriend akkerbouwer.
Geloof dat hij boven de 200 hectare eigendom heeft. Voornamelijk aardappelen, uien en dorsmais behoren tot de teeltplan.
Vroeger reed hij Fendt ( 615LSA, 816, 824 en 926 ) maar heeft nu even een dipje :wink:
Vlug nog even door de loodsen gelopen om een paar machines te trekken. Het voorjaarswerk was gedaan dus stond veel van het materiaal weggezet.

Afbeelding
816 met Delvano 4400 liter spuit. Spuitboom 45m.

Afbeelding
Afbeelding
Nieuwe en pas afgeleverde Delaplace 3assers.

Afbeelding
6920S met klepelmaaier

Afbeelding
gehuurde 4455?

Mijn vriendin was nog bezig dat die nieuwe trekkers moeilijk zijn om mee te vertrekken. Onzin zegt de boer. Even proberen?
En hop, start zijn nieuwe trekker in de loods. Een JD 8330 met variotransmissie.
Nadat ze een kwartier weg was gebleven met trekker en de bijrijder ( niet ik jammer genoeg ) was het mijn beurt om eens te vergelijken.
Moet zeggen een hele fijne trekker maar die neus is toch wel heel lang. Op een kruispunt met huizen niet ideaal.
Mijn hart blijft toch bij Fendt en bij deze boer want de volgende trekker wordt terug een Fendt.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
kapitein nick
Collector
Collector
Berichten: 607
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 12:48
Land: belgie
Locatie: Wetteren tenede

Re: dagboek Escuro

Bericht door kapitein nick » wo 14 mei 2008 20:35

Heb je soms niet enkel foto's van die 8330 aan het werk? Prachtige aanwinsten die kippers. :wink:
The Prins

Re: dagboek Escuro

Bericht door The Prins » wo 14 mei 2008 21:18

Mooie update Escuro! :)
Die akkerbouwer heeft zeer mooi materiaal zo te zien.

Groet, Ruben.
Gebruikersavatar
Béné
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1492
Lid geworden op: za 05 aug 2006 22:28
Locatie: Sint-Pauwels (België)

Re: dagboek Escuro

Bericht door Béné » wo 14 mei 2008 22:38

haha, bij Michel langsgeweest? :wink:

Nog ene met delaplace kippers....En zeggen dat ik in de streek daar de eerste heb verkocht. Denk dat er nergens in België meer Delaplace kippers lopen als daar in die streek. 8) Hebde hem al eens gevraagd wat hij over Joskin 3assers denkt? Ik wel anders..... :roll:
Gebruikersavatar
escuro
Precision collector
Precision collector
Berichten: 2328
Lid geworden op: do 07 dec 2006 14:10
Land: België
Locatie: W-vlaanderen

Re: dagboek Escuro

Bericht door escuro » do 15 mei 2008 8:59

Hier in mijn streek tegen Wallonie en Frankrijk lopen er ook wel een paar.
Ja hij heeft het me gezegd want vond het wel vreemd plots rood in de loods. Misschien enige uitleg voor de mensen die mee lezen.
Deze man was dus wel tevreden over de Joskin 24 tonners maar werd enige tijd terug tegen gehouden in het bietenseizoen. Alles in orde buiten de papieren.
Blijkbaar waren deze kippers niet ingeschreven als 24 tonners. Technisch wel in orde maar de papieren niet. Boer doet natuurlijk wat iedereen zou doen.
Telefoon naar Joskin maar daar wilden ze niets weten van het probleem. Ze stelden wel voor om de kippers te vervangen door nieuwe die wel in orde waren. Mits te betalen natuurlijk :roll:
Moet nu niets meer weten van Joskin en heeft nu Delaplace in huis. Ook degelijk natuurlijk.

Hoor toch van verschillende mensen dat Joskin niet goed bezig is. Ook een grote varkensboer die ik ken heeft hem een 3assig mestvat gekocht maar is na een jaar nog altijd niet uitgeleverd in tegenstelling wat wel werd beloofd bij Joskin.
Na enige boze telefoontjes richting Joskin werd vrolijk verteld dat hij zijn geld terug krijgt en maar een ander moet zoeken. Daar sta je dan.
Eigen markt zal niet meer interessant zijn nu het oostblok en zo op komt.

@ nick: voorlopig niet maar deze zomer zal ik hopelijk eens langs kunnen gaan.
Gebruikersavatar
allaeys
Collector
Collector
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 13 jan 2008 20:37
Land: België

Re: dagboek Escuro

Bericht door allaeys » do 15 mei 2008 11:35

Ook leuke manier van werken daar bij Joskin... :?

Nuja, ik denk dat die Delaplace's minstens even goed zullen zijn...

Jasper
Gebruikersavatar
kapitein nick
Collector
Collector
Berichten: 607
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 12:48
Land: belgie
Locatie: Wetteren tenede

Re: dagboek Escuro

Bericht door kapitein nick » do 15 mei 2008 16:18

Ik heb de laatste tijd ook enkele negatieve reacties gehoord over joskin. Hopelijk doen ze er wat aan want het blijven toch prachtige kippers.
Gebruikersavatar
Béné
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1492
Lid geworden op: za 05 aug 2006 22:28
Locatie: Sint-Pauwels (België)

Re: dagboek Escuro

Bericht door Béné » vr 16 mei 2008 8:23

escuro schreef:Hier in mijn streek tegen Wallonie en Frankrijk lopen er ook wel een paar.
Ja hij heeft het me gezegd want vond het wel vreemd plots rood in de loods. Misschien enige uitleg voor de mensen die mee lezen.
Deze man was dus wel tevreden over de Joskin 24 tonners maar werd enige tijd terug tegen gehouden in het bietenseizoen. Alles in orde buiten de papieren.
Blijkbaar waren deze kippers niet ingeschreven als 24 tonners. Technisch wel in orde maar de papieren niet. Boer doet natuurlijk wat iedereen zou doen.
Telefoon naar Joskin maar daar wilden ze niets weten van het probleem. Ze stelden wel voor om de kippers te vervangen door nieuwe die wel in orde waren. Mits te betalen natuurlijk :roll:
Moet nu niets meer weten van Joskin en heeft nu Delaplace in huis. Ook degelijk natuurlijk.

.
Dan heeft hij nog niet alles verteld....Heeft met zijn eerste 3-asser van Joskin veeeeeel trammelant gehad. Eén van de eerste dagen dat hij hem had (in de graanoogst - paar weken te laat geleverd volgens afspraak) deed hij zijn eerste grote vracht met tarwe naar de graanhandelaar. Daar aangekomen weegbrug op en even wachten om te lossen want nog paar mensen voor. Iedereen uiteraard vol bewondering voor de grote kipper. Toen het zijn beurt was om te lossen: aftakas op en.....normaal gaat dan de bak omhoog. Hier echter niet! Cilinder begint de duwen en duwt chassis naar beneden ipv bak omhoog. Niet te lossen dus. Direct Joskin gebeld en die gingen iemand sturen. Dan maar noodscenario: kipper lossen met verreiker en aanhanger van handelaar meenemen, want de combines staan al te wachten....Pas de volgende dag is er 2 man van Joskin toegekomen om chassis proberen te rechten. Hebben er een ganse nacht aan gewerkt. Toen vertegenwoordiger laten komen en nieuwe kipper geëist. Joskin wilde hem wel een nieuwe leveren, op voorwaarde dat hij een opleg betaalde!!!! Aangezien de beschadigde kipper toen redelijk hersteld was, is hij daar uiteraard niet op ingegaan. Veel heen en weer gepraat tussen Joskin en Michel. Uiteindelijk is Joskin dan toch akkoord gegaan om een nieuwe te leveren. Heeft toen bij Record een drie-asser gekocht met 3 starre assen, beetje uit protest tegen Joskin. Nadeel daarvan: niet mee te draaien. Ik heb na het incident met Joskin paar keer binnengelopen om hem Delaplacen te verkopen, maar vond die toen te duur in vgl met Record. Blijkt, paar jaar later, dat hij dan toch tot inkeer gekomen is en voor degelijke kwaliteit heeft gekozen... :wink: Doe hem maar de eens de groeten van mij (Benedikt die vroeger bij Anné werkte). :wink:
Gebruikersavatar
escuro
Precision collector
Precision collector
Berichten: 2328
Lid geworden op: do 07 dec 2006 14:10
Land: België
Locatie: W-vlaanderen

Re: dagboek Escuro

Bericht door escuro » vr 16 mei 2008 10:49

Dat wist ik al van vroeger. Kwam hier nu niet ter sprake maar is idd ook nog zo'n opmerkelijk feit.
Heb ik al gedaan hoor Béné. Hij zei het direct. Ha die heeft nog bij anné gewerkt :P
Gebruikersavatar
Béné
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1492
Lid geworden op: za 05 aug 2006 22:28
Locatie: Sint-Pauwels (België)

Re: dagboek Escuro

Bericht door Béné » vr 16 mei 2008 18:53

Michel is een toffe knul. :wink:
Gebruikersavatar
cnhtje
Classic
Classic
Berichten: 57
Lid geworden op: do 29 jun 2006 13:36
Land: belgië
Locatie: moorslede (belgie)

Re: dagboek Escuro

Bericht door cnhtje » vr 16 mei 2008 19:35

Waar woont die boer wel ergens???
Zo een boeren vind je niet veel in west-vlaanderen :P en zeker niet in mijn streek, Roeselare.

groet
Ruben
Gebruikersavatar
Béné
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1492
Lid geworden op: za 05 aug 2006 22:28
Locatie: Sint-Pauwels (België)

Re: dagboek Escuro

Bericht door Béné » vr 16 mei 2008 22:10

In Outgaarden (vlakbij Hoegaarden). :wink: Er zitten wel meer heeeel grote boeren ginder.
Gebruikersavatar
escuro
Precision collector
Precision collector
Berichten: 2328
Lid geworden op: do 07 dec 2006 14:10
Land: België
Locatie: W-vlaanderen

Re: dagboek Escuro

Bericht door escuro » ma 25 aug 2008 17:18

Terug wat nieuws aan de horizon.
Gisteren waren we zoals elke zondag terug bezig in onze plantage. Geen hennep nee maar kruisbessen.
Op de foto's onze 1 jarigen die we aan het spuiten zijn tegen witziekte. Dit stuk telt wat meer als 900 planten.
Zo kennen jullie dat ook :wink:

Afbeelding
Afbeelding

Terwijl waren ze nog wat mest aan het overpompen met een nieuw mestvat.

Afbeelding
Afbeelding
stefanb
Collector
Collector
Berichten: 354
Lid geworden op: vr 06 jun 2008 18:48
Land: Nederland

Re: dagboek Escuro

Bericht door stefanb » ma 25 aug 2008 18:36

Dat is inderdaadt wel een mooie 3 as tank. :D
Gebruikersavatar
ACS
SUPERFARMER!
SUPERFARMER!
Berichten: 10014
Lid geworden op: do 21 jul 2005 8:37
Land: Nederland
Locatie: Westerdijkshorn, Groningen
Contacteer:

Re: dagboek Escuro

Bericht door ACS » ma 25 aug 2008 18:44

Chique Joskin!
escuro schreef:Gisteren waren we zoals elke zondag terug bezig in onze plantage. Geen hennep nee maar kruisbessen.
Het is weer eens wat anders :mrgreen: .
Gebruikersavatar
tim schenk
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1624
Lid geworden op: zo 25 nov 2007 19:53
Land: Nederland
Locatie: Schagen (NH)

Re: dagboek Escuro

Bericht door tim schenk » ma 25 aug 2008 18:45

mooie foto's en ook echt een mooie joskin heeft hij er ook als optie op dat je de assen kan optillen??

GR Tim
Gebruikersavatar
escuro
Precision collector
Precision collector
Berichten: 2328
Lid geworden op: do 07 dec 2006 14:10
Land: België
Locatie: W-vlaanderen

Re: dagboek Escuro

Bericht door escuro » di 26 aug 2008 13:23

Zie die Joskins ook wel graag in het straatbeeld verschijnen.
Mooi wel maar ook vaak problemen. Bij deze werkt de turbovuller niet en moet deze terug naar de fabriek.
De eerste as kan gelift worden.
Gebruikersavatar
escuro
Precision collector
Precision collector
Berichten: 2328
Lid geworden op: do 07 dec 2006 14:10
Land: België
Locatie: W-vlaanderen

Re: dagboek Escuro

Bericht door escuro » wo 03 sep 2008 10:47

Eergisteren had ik door een evenement in de buurt enkele dagen verlof. Ze voorspelden mooi weer dus de hoogste tijd om eens een telefoontje te plegen.
Die dag gingen ze wortelen rooien. Toen ik om 7u aankwam mocht ik al gelijk met een Manitou mee naar het veld. Was oorspronkelijk de bedoeling om mee te rijden met een vriend ma wie ben ik om nee te zeggen :P
Op de eerste foto is een wagen te zien die ze zelf geconstrueerd hebben om het wortelveld te openen. Hiermee kunnen ze tss de rijen rijden. Kan een totaal van 6 kisten op de wagen.

Afbeelding

De eerste kisten worden geladen. Op deze verreiker staat een dubbele vork om heel snel te kunnen lossen en laden.

Afbeelding

Enkele uren later zijn al flink wat rijen gerooid. Voor de Dewulf rooier een Valtra T190. Veel te zwaar maar deze persoon gebruikt deze trekker ook voor het zaaien. Deze staat trouwens op de eerste pagina van mijn dagboek. Er naast rijd een 818 met een wagen voor 4 kisten.

Afbeelding

Ondertussen krijg één van de chauffeurs een oproep voor een ander werk. Vragen ze gelijk of ik niet wil rijden? Wat denk je?
Hier een foto van mij in de Fendt aan het wachten tot de collega zijn wagen vol is.

Afbeelding

Later die dag toen de gevraagde opleggers gerooid waren ging ik nog even zien waar de andere aan het werk was. Deze had de opdracht om die dag flink wat gras in te zaaien en akkerland op te trekken. Zal wel rond de 50 hectare zijn.
Natuurlijk vraagt dit soort werk speciaal materiaal:

Fendt 926 met Lemken Smaragd 6m. Op deze hellingen werd gereden aan een snelheid van 12km/h. Schiet wel op.
Natuurlijk ook een aantal baantjes getrokken. Wat rijd dat lekker die TMS.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door escuro op za 23 mar 2013 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Kevin_inter

Re: dagboek Escuro

Bericht door Kevin_inter » wo 03 sep 2008 16:35

Die met z'n T190 komt ook aan mijn kanten zaaien en rooien . Wel een mooie combi. Allemaal de fendten van enzelfde boer ?
Gebruikersavatar
janmaat
Collector
Collector
Berichten: 500
Lid geworden op: zo 26 feb 2006 21:42
Locatie: bruinehaar

Re: dagboek Escuro

Bericht door janmaat » wo 03 sep 2008 17:34

Prachtige foto's van super materiaal! Vooral de foto's van de fendt 926 met lemken smaragd zijn mooi :shock: Hoe beviel de 818 je?
Atte H
SUPERFARMER!
SUPERFARMER!
Berichten: 6475
Lid geworden op: zo 08 jan 2006 12:31
Land: Nederland

Re: dagboek Escuro

Bericht door Atte H » wo 03 sep 2008 18:04

Ook al in overtreding met de foto's :twisted:

Maar jammer dat je hier niet meer wortels ziet, vroeger nog wel eens maar nu niet meer, kwam altijd wel mooi materiaal :P
Gebruikersavatar
escuro
Precision collector
Precision collector
Berichten: 2328
Lid geworden op: do 07 dec 2006 14:10
Land: België
Locatie: W-vlaanderen

Re: dagboek Escuro

Bericht door escuro » wo 03 sep 2008 20:58

@ Kevin: Deze boer heeft nu 6 Fendten en één MF.
@ janmaat: Vario is een gemak om mee te rijden. Qua bediening tip top maar met zo'n karretje erachter kan je niet echt testen.
in het najaar hangt er een 3 assige Delaplace achter voor de bieten, uien en aardappelen. Eens kijken wat dit geeft...
@ Atte: overdrijf ik nu? Alle foto's zijn op een verschillend tijdstip gemaakt. Zit toch genoeg verandering in? Hoe moet ik hetzelfde verhaal doen met 3 foto's?
Gebruikersavatar
Hans
Erelid
Erelid
Berichten: 6002
Lid geworden op: do 18 aug 2005 19:55
Land: Nederland

Re: dagboek Escuro

Bericht door Hans » do 04 sep 2008 8:27

nee atte doeld op devernieuwde regels. Hetzelfde verhaal is uitstekend te maken met Thumbnails.
Gebruikersavatar
escuro
Precision collector
Precision collector
Berichten: 2328
Lid geworden op: do 07 dec 2006 14:10
Land: België
Locatie: W-vlaanderen

Re: dagboek Escuro

Bericht door escuro » do 04 sep 2008 10:12

Ok. Daar kan ik mee leven. Kan iemand een leek in dit soort zaken uitleggen hoe je een thumbnail aanmaakt op het forum?
Gelieve geen online programma's aan te halen om foto's te plaatsen want dit gebruik ik niet. Fotoalbum van het forum werkt veel te goed :wink:
Jan J
Farmer plus
Farmer plus
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 12 mar 2008 17:07
Land: België
Locatie: Linter

Re: dagboek Escuro

Bericht door Jan J » do 04 sep 2008 12:35

Is da plezant om daar te werken met Havermaet. Waar zijn deze foto's gemaakt . Heeft ie nu echt 2 maaidorsers.


groetjes jan
Gebruikersavatar
Hans
Erelid
Erelid
Berichten: 6002
Lid geworden op: do 18 aug 2005 19:55
Land: Nederland

Re: dagboek Escuro

Bericht door Hans » do 04 sep 2008 13:35

escuro schreef:Ok. Daar kan ik mee leven. Kan iemand een leek in dit soort zaken uitleggen hoe je een thumbnail aanmaakt op het forum?
Gelieve geen online programma's aan te halen om foto's te plaatsen want dit gebruik ik niet. Fotoalbum van het forum werkt veel te goed :wink:
kijk maar even hier
Gebruikersavatar
Béné
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1492
Lid geworden op: za 05 aug 2006 22:28
Locatie: Sint-Pauwels (België)

Re: dagboek Escuro

Bericht door Béné » za 06 sep 2008 22:15

Ah, Escuro, bij Eric gaan rijden? Mooie foto's. :wink:

@ Jan J: het is Avermaete en niet Havermaet. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Tractoren”