Opbouw cabine JD BC 2012
Geplaatst: vr 10 aug 2012 17:20
Hierbij een beschrijving hoe de cabine opgebouwd moet worden van de JD 3000 serie.
Op zich is dit niet zo moeilijk, je begint met het bij vijlen/schuren van de gietrandjes,(ook van het losse dakje) als dit gebeurd is, dan kun je de gaten uitboren van de ene cabine helft(even de dikte van de pennen van de andere helft opmeten).
Voor dat je de 2 helften in elkaar lijmt, kun je het beste alvast de versnellingspoken, en hydrauliekhendels in de bak maken, je kunt er nu nog goed bij, als het dak erop zit wordt dit wat moeilijker.
Als hij in elkaar zit, dan moet het oude(Amerikaanse dak) eraf, dit doe ik altijd met de Proxxon/Dremel, ik gebruik een heel dun diamant schijfje, dit slijpt erg goed, je zou ook een zaagje kunnen gebruiken, maar de zaag moet niet te dik zijn, omdat je anders te veel cabine hoogte verliest, het beste is dan een figuurzaag.
Je drukt de schijf/zaag zover mogelijk onder tegen de rand van het cabine dak, en zo slijp of zaag je hem rond, totdat hij eraf is.
Daarna kun je de slijp/zaagrandjes wat bij vijlen/schuren (wel voorzichtig, want de cabine is erg fragiel nu).
Nu kun je een dun laagje secondenlijm over het randje leggen, en daarna het nieuwe dakje er direkt op, wel even goed kijken of hij er netjes en recht op komt.
Zelf gebruik ik altijd Zap-a-Gap seconden lijm, na het vast lijmen ga ik nog even met de lijmpot erom toe, zodat alle kiertjes dicht zijn, en dan zit hij ook goed vast. Als je de versneller van de lijm (Zip-Kicker) er ook bij gebruikt wordt het direkt hard, en hoef je niet te plamuren.
Wel even een schuurpapiertje erom toe halen.
Voor de rest kun je zelf bepalen waar de gaatjes voor de spiegels, en werklampen moeten komen, er staan foto's genoeg op internet, dus dat moet lukken.
Iedereen succes gewenst met de bouw van de JD, hieronder nog even een foto van mijn 3640 en 3350.
Op zich is dit niet zo moeilijk, je begint met het bij vijlen/schuren van de gietrandjes,(ook van het losse dakje) als dit gebeurd is, dan kun je de gaten uitboren van de ene cabine helft(even de dikte van de pennen van de andere helft opmeten).
Voor dat je de 2 helften in elkaar lijmt, kun je het beste alvast de versnellingspoken, en hydrauliekhendels in de bak maken, je kunt er nu nog goed bij, als het dak erop zit wordt dit wat moeilijker.
Als hij in elkaar zit, dan moet het oude(Amerikaanse dak) eraf, dit doe ik altijd met de Proxxon/Dremel, ik gebruik een heel dun diamant schijfje, dit slijpt erg goed, je zou ook een zaagje kunnen gebruiken, maar de zaag moet niet te dik zijn, omdat je anders te veel cabine hoogte verliest, het beste is dan een figuurzaag.
Je drukt de schijf/zaag zover mogelijk onder tegen de rand van het cabine dak, en zo slijp of zaag je hem rond, totdat hij eraf is.
Daarna kun je de slijp/zaagrandjes wat bij vijlen/schuren (wel voorzichtig, want de cabine is erg fragiel nu).
Nu kun je een dun laagje secondenlijm over het randje leggen, en daarna het nieuwe dakje er direkt op, wel even goed kijken of hij er netjes en recht op komt.
Zelf gebruik ik altijd Zap-a-Gap seconden lijm, na het vast lijmen ga ik nog even met de lijmpot erom toe, zodat alle kiertjes dicht zijn, en dan zit hij ook goed vast. Als je de versneller van de lijm (Zip-Kicker) er ook bij gebruikt wordt het direkt hard, en hoef je niet te plamuren.
Wel even een schuurpapiertje erom toe halen.
Voor de rest kun je zelf bepalen waar de gaatjes voor de spiegels, en werklampen moeten komen, er staan foto's genoeg op internet, dus dat moet lukken.
Iedereen succes gewenst met de bouw van de JD, hieronder nog even een foto van mijn 3640 en 3350.