Opbouw cabine JD BC 2012
-
- Super collector
- Berichten: 3845
- Lid geworden op: vr 15 jun 2007 19:35
- Land: Nederland
- Locatie: borger (dr)
Opbouw cabine JD BC 2012
Hierbij een beschrijving hoe de cabine opgebouwd moet worden van de JD 3000 serie.
Op zich is dit niet zo moeilijk, je begint met het bij vijlen/schuren van de gietrandjes,(ook van het losse dakje) als dit gebeurd is, dan kun je de gaten uitboren van de ene cabine helft(even de dikte van de pennen van de andere helft opmeten).
Voor dat je de 2 helften in elkaar lijmt, kun je het beste alvast de versnellingspoken, en hydrauliekhendels in de bak maken, je kunt er nu nog goed bij, als het dak erop zit wordt dit wat moeilijker.
Als hij in elkaar zit, dan moet het oude(Amerikaanse dak) eraf, dit doe ik altijd met de Proxxon/Dremel, ik gebruik een heel dun diamant schijfje, dit slijpt erg goed, je zou ook een zaagje kunnen gebruiken, maar de zaag moet niet te dik zijn, omdat je anders te veel cabine hoogte verliest, het beste is dan een figuurzaag.
Je drukt de schijf/zaag zover mogelijk onder tegen de rand van het cabine dak, en zo slijp of zaag je hem rond, totdat hij eraf is.
Daarna kun je de slijp/zaagrandjes wat bij vijlen/schuren (wel voorzichtig, want de cabine is erg fragiel nu).
Nu kun je een dun laagje secondenlijm over het randje leggen, en daarna het nieuwe dakje er direkt op, wel even goed kijken of hij er netjes en recht op komt.
Zelf gebruik ik altijd Zap-a-Gap seconden lijm, na het vast lijmen ga ik nog even met de lijmpot erom toe, zodat alle kiertjes dicht zijn, en dan zit hij ook goed vast. Als je de versneller van de lijm (Zip-Kicker) er ook bij gebruikt wordt het direkt hard, en hoef je niet te plamuren.
Wel even een schuurpapiertje erom toe halen.
Voor de rest kun je zelf bepalen waar de gaatjes voor de spiegels, en werklampen moeten komen, er staan foto's genoeg op internet, dus dat moet lukken.
Iedereen succes gewenst met de bouw van de JD, hieronder nog even een foto van mijn 3640 en 3350.
Op zich is dit niet zo moeilijk, je begint met het bij vijlen/schuren van de gietrandjes,(ook van het losse dakje) als dit gebeurd is, dan kun je de gaten uitboren van de ene cabine helft(even de dikte van de pennen van de andere helft opmeten).
Voor dat je de 2 helften in elkaar lijmt, kun je het beste alvast de versnellingspoken, en hydrauliekhendels in de bak maken, je kunt er nu nog goed bij, als het dak erop zit wordt dit wat moeilijker.
Als hij in elkaar zit, dan moet het oude(Amerikaanse dak) eraf, dit doe ik altijd met de Proxxon/Dremel, ik gebruik een heel dun diamant schijfje, dit slijpt erg goed, je zou ook een zaagje kunnen gebruiken, maar de zaag moet niet te dik zijn, omdat je anders te veel cabine hoogte verliest, het beste is dan een figuurzaag.
Je drukt de schijf/zaag zover mogelijk onder tegen de rand van het cabine dak, en zo slijp of zaag je hem rond, totdat hij eraf is.
Daarna kun je de slijp/zaagrandjes wat bij vijlen/schuren (wel voorzichtig, want de cabine is erg fragiel nu).
Nu kun je een dun laagje secondenlijm over het randje leggen, en daarna het nieuwe dakje er direkt op, wel even goed kijken of hij er netjes en recht op komt.
Zelf gebruik ik altijd Zap-a-Gap seconden lijm, na het vast lijmen ga ik nog even met de lijmpot erom toe, zodat alle kiertjes dicht zijn, en dan zit hij ook goed vast. Als je de versneller van de lijm (Zip-Kicker) er ook bij gebruikt wordt het direkt hard, en hoef je niet te plamuren.
Wel even een schuurpapiertje erom toe halen.
Voor de rest kun je zelf bepalen waar de gaatjes voor de spiegels, en werklampen moeten komen, er staan foto's genoeg op internet, dus dat moet lukken.
Iedereen succes gewenst met de bouw van de JD, hieronder nog even een foto van mijn 3640 en 3350.
- farmboy91
- Collector
- Berichten: 648
- Lid geworden op: vr 22 jun 2007 16:05
- Land: Nederland
- Locatie: Hendrik Ido Ambacht
- Contacteer:
Re: Opbouw cabine JD BC 2012
Dat is in mijn ogen duidelijk. Nu maar eens tijd voor zien te vinden
MVG, Leon
- tammingaminiaturen
- Collector
- Berichten: 471
- Lid geworden op: ma 23 mar 2009 17:02
- Land: Nederland
- Locatie: Nederland
Re: Opbouw cabine JD BC 2012
Bedankt voor de uitleg! Dat moet volgens mij wel gaan lukken.
- Thommie
- Collector
- Berichten: 418
- Lid geworden op: za 26 feb 2011 21:28
- Land: Nederland
- Locatie: Oldebroek
Re: Opbouw cabine JD BC 2012
Duidelijke uitleg! Alleen heb ik een vraag, kun je dit beter voor of na het spuiten van de cabine doen? Want het interieur en dakje zullen lastig te verven zijn als alles al in elkaar zit.
Met vriendelijke groet,
Thomas
Thomas
- Spiekker; S.J.B.
- SUPERFARMER!
- Berichten: 10112
- Lid geworden op: di 13 sep 2005 15:06
- Land: Nederland
- Locatie: Dwingel, Drenthe
Re: Opbouw cabine JD BC 2012
Eerst de cabine klaar maken daarna (afplakken en) spuiten Binnenkant zou je met een kwastje kunnen doen
mvg Sjoerd
-
- Super collector
- Berichten: 3845
- Lid geworden op: vr 15 jun 2007 19:35
- Land: Nederland
- Locatie: borger (dr)
Re: Opbouw cabine JD BC 2012
De cabine moet inderdaad eerst in elkaar zitten voor je de boel spuit, het in verven van het interieur moet met de kwast, het is op zich wel te doen, gewoon rustig aan doen, en niks overhaasten. Na het in de primer spuiten plak ik de boel af, en spuit ik het dakje met de spatborden groen, daarna kun je beginnen met de binnenkant in te verven.
Ik verf altijd eerst de bruine bekleding in, daarna de stijlen aan de buitenkant zwart, dan kun je de randjes van de ramen ook mooi meenemen.
Let wel op: De voorkant van de cabine is aan de binnenkant zwart, en niet bruin, dus het gehele ronde gedeelte zeg maar, de rest van de zijstijlen is wel bruin, hier zit bij de 1:1 ook bekleding op.
Wat wel iet wat lastig is: de bak waar de poken en hendels in zitten, deze moet zwart, en als je niet uitkijkt smeer je weer zwarte verf op de bekleding, hier moet er soms naderhand ook wel eens wat bij gestipt worden.
Ik verf altijd eerst de bruine bekleding in, daarna de stijlen aan de buitenkant zwart, dan kun je de randjes van de ramen ook mooi meenemen.
Let wel op: De voorkant van de cabine is aan de binnenkant zwart, en niet bruin, dus het gehele ronde gedeelte zeg maar, de rest van de zijstijlen is wel bruin, hier zit bij de 1:1 ook bekleding op.
Wat wel iet wat lastig is: de bak waar de poken en hendels in zitten, deze moet zwart, en als je niet uitkijkt smeer je weer zwarte verf op de bekleding, hier moet er soms naderhand ook wel eens wat bij gestipt worden.
- Rossy
- Collector
- Berichten: 289
- Lid geworden op: za 20 feb 2010 15:31
- Land: Nederland
- Locatie: Emmeloord
Re: Opbouw cabine JD BC 2012
Top!
Prima uitleg, hiermee moet het wel lukken.
Ik was me al aan het afvragen hoe ik dat moest aanpakken.
Prima uitleg, hiermee moet het wel lukken.
Ik was me al aan het afvragen hoe ik dat moest aanpakken.
Met vriendelijke groet,
Antonio van Boxtel.
Antonio van Boxtel.
Re: Opbouw cabine JD BC 2012
Vanavond maar eens een begin gemaakt. Nu het weer wat vroeger donker begint te worden en het meeste gras er weer af is
krijg ik eindelijk weer wat tijd om met bouwen te beginnen. Na de forumdag ben ik niet meer aan het bouwen geweest, dus
het werd weer eens tijd. De John Deere moet even tussen de andere projecten door, maar dat zal ook wel weer lukken.
Mvgr Aalt
krijg ik eindelijk weer wat tijd om met bouwen te beginnen. Na de forumdag ben ik niet meer aan het bouwen geweest, dus
het werd weer eens tijd. De John Deere moet even tussen de andere projecten door, maar dat zal ook wel weer lukken.
Mvgr Aalt