Dagboek Ruben.

Plaats hier je foto's van loonwerkers, vertel welke werkzaamheden verricht worden en met welke machines.
Forumregels
Een eigen dagboek bijhouden of 1:1 foto's plaatsen? geen probleem. Lees wel even de vernieuwde regels door
Gebruikersavatar
GP Hoving
Super collector
Super collector
Berichten: 3828
Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
Land: Nederland
Locatie: Hague, Canada

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door GP Hoving » ma 27 feb 2012 21:05

Ik snap de redenatie wel, maar zolang alles niet 100% is, is het slecht voor uit komen. want je verdiend met de koeien, dat geld geef je weer weg aan achterstallig onderhoud aan de machines. De meeste veehouders van deze grote kiezen er zelf heel bewust voor om het loonwerker deel, al niet helemaal uit te besteden, omdat ze zelf tijd te kort komen om alles goed te doen vanwege de grote van hun bedrijf.
Gebruikersavatar
rubenNH
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:07
Land: NL
Locatie: Holte GN

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door rubenNH » ma 27 feb 2012 21:21

Als je toch genoeg personeel hebt kun je het net zo goed zelf doen. Dat is goedkoper. Vorig jaar was er genoeg. Maar dit jaar helaas 2 minder (die met trekker kunnen en over de weg mogen rijden).
Toch blijven we het meeste zelf doen. Ook gewoon omdat het mooi is om te doen en het scheelt geld.
Het meeste hooibouw materiaal is al schoon. De 5500 en 5000 opraapwagens enkel nog. De 5500 moet nog even worden verhoogd. Dus die gaat eerst. Vario trekkers worden het hele jaar door toch wel schoon gemaakt.

Maarja rommel of niet. Aid kwam vandaag even op inspectie. Geen dingen die niet goed waren. Dus dat is weer mooi. :D
Groetn,

Ruben Wind
Gebruikersavatar
CornelisJ90
Erelid
Erelid
Berichten: 3995
Lid geworden op: di 19 jul 2005 9:30
Land: Nederland
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door CornelisJ90 » za 03 mar 2012 0:40

Dat is altijd leuk om te horen, dat ze geen klachten hebben. Maar hier ben ik het weer eens met Geoff, hij heeft wel gelijk met zijn onderhoud. En blijkbaar kan het uit als jullie het zelf doen, maar 'iets mooi vinden om te doen' en 'geld besparen' zijn in dit geval geen dingen die een link hebben...

Ik weet zeker, dat als je het door gaat rekenen, dat de loonwerker goedkoper kan werken. Maar dan ben je inderdaad wel het werk kwijt, en houd je mensen over ;)
Gebruikersavatar
rubenNH
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:07
Land: NL
Locatie: Holte GN

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door rubenNH » za 03 mar 2012 21:41

Mwa ik denk niet dat de loonwerker goedkoper kan. Dan is er echt een personeel overschot.
Zoviezo stoppen met eigen mechanisatie gebeurd de komende jaren niet. Want er is net weer geinversteerd in een mesttank.
Groetn,

Ruben Wind
Gebruikersavatar
Frans
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1129
Lid geworden op: di 17 feb 2009 19:44
Land: Nederland

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door Frans » za 03 mar 2012 21:45

Dat kun jij wel niet denken, maar als je álle kosten bij elkaar optelt, ga er maar van uit dat de loonwerker dan in verhouding goedkoper kan.

Maargoed, ieder zijn eigen. Mooie machines hebben jullie daar overigens.
Mvg, Frans
Gebruikersavatar
rubenNH
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:07
Land: NL
Locatie: Holte GN

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door rubenNH » za 03 mar 2012 21:47

Maar nu heb je ook het mooie dat je zelf kan bepalen wanneer dat alles gebeurd. En zelf doen we ook loonwerk he. Maar dan gaat eigen voor.
Groetn,

Ruben Wind
Gebruikersavatar
Frans
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1129
Lid geworden op: di 17 feb 2009 19:44
Land: Nederland

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door Frans » za 03 mar 2012 21:49

Daar kan ik je geen ongelijk in geven. :wink:
Mvg, Frans
Gebruikersavatar
Tom H
Super collector plus
Super collector plus
Berichten: 4312
Lid geworden op: vr 14 jul 2006 9:39
Land: nederland
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door Tom H » zo 04 mar 2012 11:34

Ik geloof niet dat jullie voor 2 euro per kuub de mest zelf weg kunnen rijden!

Machines binnen zetten is natuurlijk het allerbeste! Maar schoongespoten en doorgesmeert buiten staan iets uit het weer kunnen ze nog wel iets of wat tegen.
Gebruikersavatar
rubenNH
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:07
Land: NL
Locatie: Holte GN

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door rubenNH » zo 04 mar 2012 12:15

Alle machines staan binnen hoor. Behalve de 3 transporttanken. En de dumpers maar die zijn toch al redelijk oud.

Ik weet niet wat ze bij jullie vragen tom. Maar hier gaan ze niet aan de loop voor 2 euro per kuub.
Groetn,

Ruben Wind
Gebruikersavatar
GP Hoving
Super collector
Super collector
Berichten: 3828
Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
Land: Nederland
Locatie: Hague, Canada

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door GP Hoving » zo 04 mar 2012 12:28

Dat weet ik wel zeker van wel Ruben. Tussen de 2 en 2.50 / m3, afhankelijk van welke loonwerker !
Gebruikersavatar
CornelisJ90
Erelid
Erelid
Berichten: 3995
Lid geworden op: di 19 jul 2005 9:30
Land: Nederland
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door CornelisJ90 » zo 04 mar 2012 13:41

Ruben, ik hoor het alweer, je hebt bergen meer kennis als de rest van het forum m.b.t. Loonwerk! Dat je er geen baan in gaat zoeken of iets dergelijks joh ! Mensen met jou kennis, en jou ervaring, zijn erg gewild hoor !
Gebruikersavatar
rubenNH
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:07
Land: NL
Locatie: Holte GN

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door rubenNH » zo 04 mar 2012 16:19

2.50 euro hoor ik hier wel. Maar ze werken hier ook wel per uur voor injecteren. Omdat het ook wel voor komt dat ze uit de put moeten halen.
Voor de prijs dat er word geinjecteerd met de nieuwe tank weet ik nog niet.

Owja ik ga later echt geen baan zoeken in het loonwerk hoor. Maar ik ga er verder niet op in. Stoppen met het meeste zelf doen gebeurd toch niet.
Groetn,

Ruben Wind
Gebruikersavatar
Tom H
Super collector plus
Super collector plus
Berichten: 4312
Lid geworden op: vr 14 jul 2006 9:39
Land: nederland
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door Tom H » zo 04 mar 2012 20:39

Van 2 euro tot 2,70 rijden ze hier word het voor uit de put gehaald maar is ex lange afstand met transport tank. Sommige hebben het nog scherper omdat alles bij elkaar ligt en geen afrasteringen meer hebben. Je gaat mij niet vertellen dat je daar met een trekker tegen kunt rijden zelf!

Maaien word zelf steeds aantrekkelijker om te laten doen voor 20 euro per hectare kun je zelf amper meer een maaier aan schaffen en het word verdiend tussen de koeien en interesseert de meeste boeren hier meer dan een dag op de trekker te zitten.

Ben het dan ook zeker met Cornelis eens!
Gebruikersavatar
klungel
Classic Plus
Classic Plus
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 26 nov 2008 16:13
Land: nederland
Locatie: leidschendam

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door klungel » ma 05 mar 2012 9:40

Hallo,

Ik zal me ook maar even mengen in deze discussie over de veehouder of de loonwerker. Ik heb wel het één en ander aan te merken op de verhalen over de loonwerker of toch eigen mechanisatie gebruiken. Als je zoals Tom H zegt dat de loonwerker voor 20 euro per ha komt maaien. Dan gebeurt dit niet op percelen die maar 1 ha groot zijn. Hiervoor moet je percelen hebben waarbij de loonwerker ook daadwerkelijk capaciteit kan halen en niet na 3 rondjes het hele span moet in en uitklappen. Bovendien maaien ze dan ook niet de kantjes uit waardoor er eventueel distels en onkruid en dergelijke kan gaan groeien of je krijgt een natte kant door al het riet dat er gaat staan. Sommige boeren houden ervan om netjes te maaien met uitgemaaide slootkantjes en als er een eventuel hek staat dat ook hierlangs netjes afgemaaid wordt. De loonwerker vliegt met een gangetje van van 15 km/u langs het hek en zal niet zo nouw kijken of er dan nog een meter blijft staan of nog 20cm. Hier heeft de loonwerker ook gelijk in want anders kan er geen geld verdiend worden met het maaien per ha.
Hier in de buurt komen ze voor 2.30 per kuub sleepslangen maar als er een losse tank moet komen ligt dit bedrag rond de 2.70. Overginds hebben bijna alle boeren hier een eigen mesttank en wordt alleen de 1e keer alles bemest met een sleepslang bemester, dit is echter geheel afhankelijk van het weer. Zoals nu met een nat land komt de loonwerker sleepslangen maar mocht het allemaal wat droger zijn dan proberen de boeren toch zelf het meeste onder te gieren.
Hier in de buurt heeft maar een enkele boer een eigen opraapwagen maar doorgaands komt de loonwerker. Of de loonwerker komt en de boer rijd er met zijn eigen opraapwagen bij. Wat je dan ziet is dat de loonwerker meer dan 40 messen gebruikt om het gras kort te snijden terwijl de boer er met 20 aan komt zetten. Dit is later terug te zien in de kwaliteit van de kuil. Wat de boer overigings niet altijd wil wil zien volgens mij.

Dus als iedereen de loonwerker laad komen zou dat ideaal zijn want dan heb ik nog meer te doen :D :lol:

Met vriendelijke groet,
Kevin Doelman
Met vriendelijke groet,
Kevin Doelman
Gebruikersavatar
Arno.G
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1436
Lid geworden op: vr 11 dec 2009 17:17
Land: België
Locatie: Ninove (Belgie)
Contacteer:

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door Arno.G » ma 05 mar 2012 18:57

*
Laatst gewijzigd door Arno.G op di 28 jul 2015 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
MVG Arno
.: Agrifoto's, AG-models :.
Gebruikersavatar
Tom H
Super collector plus
Super collector plus
Berichten: 4312
Lid geworden op: vr 14 jul 2006 9:39
Land: nederland
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door Tom H » ma 05 mar 2012 19:54

Ik had van het jaar een stukje van 1 bunder daar wou de loonwerker wel voor komen voor 20 euro...... De kanten mag je natuurlijk zelf altijd wel bij maaien maar hier staan bij de meeste van de stukken niet eens meer draad langs de wei.
Gebruikersavatar
rubenNH
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:07
Land: NL
Locatie: Holte GN

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door rubenNH » vr 16 mar 2012 21:26

Afbeelding
Bijna al het grasland is klaar. Dan gaat de tank weg.

Owja der komt ook nog een nieuwe greppelfrees. Even kijken wanneer dat hij word gebracht.
Groetn,

Ruben Wind
Gebruikersavatar
rubenNH
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:07
Land: NL
Locatie: Holte GN

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door rubenNH » wo 21 mar 2012 21:30

Afbeelding
Groetn,

Ruben Wind
Gebruikersavatar
E-JvdVoort
Moderator
Moderator
Berichten: 849
Lid geworden op: zo 25 sep 2011 11:38
Land: Nederland
Locatie: Oldebroek

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door E-JvdVoort » do 22 mar 2012 8:11

Wel leuk voor je dat het zo'n gemengd bedrijf is qua werk ruben, kun je een hoop leren.

Even een kleine aanvulling, wss vind jou baas het gewoon mooi om al het werk erbij te doen, of wil hij koste wat kost alles zelf in de hand hebben, want qua kosten kan het echt niet uit tegenover de loonwerker, zeker niet omdat die op het scherp van winst/verlies speelt, en veel meer draaiuren maakt met z'n machines.

Wat mijn ervaring is met dit type klanten (ik kom ze nl. ook tegen) De meesten zijn een keer ergens uitgekocht, of krijgen op een andere manier centjes binnen dan door de melk alleen en hoeven zich dus minder zorgen te maken of het uit kan. Daarnaast zijn er nog wat die zelf in de hand willen hebben wanneer er precies gemaait/gekuilt/gehakseld word, en soms moet je wachten op de loonwerker en dat zint ze niet :wink:
Evengoed laat het grootste deel van de boeren hier in de regio gewoon de loonwerker komen, en als die bijvoorbeeld de kantjes niet helemaal netjes afmaait staat er overal nog wel een 60 pk buffeltje met een 1,5/2 meter maaier waarmee ze even de randjes langs gaan. gebeurd hier vrij veel omdat wij de genoegens van prik of schrikdraad kennen :wink: .

mazl e-j
eicher 3108
Super collector
Super collector
Berichten: 3845
Lid geworden op: vr 15 jun 2007 19:35
Land: Nederland
Locatie: borger (dr)

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door eicher 3108 » do 22 mar 2012 13:57

Sommige boeren willen nu eenmaal niet wachten op de loonwerker, of het is een belasting verhaal, ook beschikbare arbeid speelt op dergelijke bedrijven mee.
Hier in de buurt heeft een akkerbouwer zelf een bietenrooier voor 15ha bieten, dat kan natuurlijk ook lang niet uit, maar hij was het zat om elk jaar op de loonwerker te moeten wachten, want hij heeft vrij hoge zandgrond, en kwamen meestal als het regende bij hem, met als resultaat een dikke versmeerde bende op het land. Ik kan me voorstellen dat er dan bepaalde beslissingen worden genomen.

Op dit moment past mij het financieel totaal niet om een investering te doen, maar als ik de middelen had, dan kocht ik morgen zelf een grootpakpers, dit kan voor mij eigenlijk ook niet uit, want ben er tegen de 800 pakken per jaar nodig.
Maar de laatste jaren is het gewoon pet met het weer ten tijde van de stro oogst, en ik ben daar zwaar afhankelijk van met mijn eenden, slecht stro vertaald zich direkt in een minder presterende koppel wat aardig minder geld opbrengt. Daarbij 1 verkeerd pak met wat schimmel erin bij de jonge eenden strooien kan resulteren in een paar 1000 dode eendjes in de 1e levensweek(ik heb dit al een paar keer meegemaakt.

Dit kan voor mij in de toekomst een reden zijn om zelf(weer) te gaan persen, zodat ik niet wachten hoef, want met het spaarzame mooie weer van de laatste zomers wil iedereen teglijk een pers op het land hebben, en wat me iedere keer weer opvalt is dat sommige boeren altijd als eerste de loonwerker hebben. Want wat ik wel begrepen heb is, dat de mensen met de grootste mond voorrang krijgen ofzo.

Al met al is het voor iedereen een eigen afweging wat hij wel of niet kan aanschaffen, en bij sommigen speelt het ook een grote rol, dat ze het gewoon mooi vinden om het zelf te doen. :wink:
Gebruikersavatar
rubenNH
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:07
Land: NL
Locatie: Holte GN

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door rubenNH » do 29 mar 2012 21:18

Afbeelding

Zo dat ik gedaan.
En ze zijn ook gelijk begonnen met injecteren.
Groetn,

Ruben Wind
Gebruikersavatar
rubenNH
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:07
Land: NL
Locatie: Holte GN

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door rubenNH » ma 02 apr 2012 14:55

Afbeelding

Zaterdag nog wat water gehaald.
Groetn,

Ruben Wind
Gebruikersavatar
trekker boy
Erelid
Erelid
Berichten: 62
Lid geworden op: di 10 feb 2009 15:42
Land: nederland
Locatie: Wommels FR.

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door trekker boy » ma 02 apr 2012 15:13

Hahaha wij doen gewoon de kraan open hoor!!!
Njee grapje waar had je dat voor nodig??
Eindelijk het erf een keer schoon gemaakt??
MVG. Marco
Gebruikersavatar
rubenNH
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:07
Land: NL
Locatie: Holte GN

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door rubenNH » do 05 apr 2012 21:15

Afbeelding
Groetn,

Ruben Wind
Gebruikersavatar
CornelisJ90
Erelid
Erelid
Berichten: 3995
Lid geworden op: di 19 jul 2005 9:30
Land: Nederland
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door CornelisJ90 » do 05 apr 2012 22:00

Mooie tank! Wat is de reden dat er voor dit type banden is gekozen als ik het vragen mag? Mijn ervaring met dit type Alliance A-390 banden is dat ze best wel willen snijden in de zode t.o.v. een Michelin Cargo X-Bib of Alliance A-380 band :wink: :wink:
Gebruikersavatar
Arno.G
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1436
Lid geworden op: vr 11 dec 2009 17:17
Land: België
Locatie: Ninove (Belgie)
Contacteer:

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door Arno.G » vr 06 apr 2012 12:00

Van jullie?
MVG Arno
.: Agrifoto's, AG-models :.
Gebruikersavatar
GP Hoving
Super collector
Super collector
Berichten: 3828
Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
Land: Nederland
Locatie: Hague, Canada

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door GP Hoving » vr 06 apr 2012 15:37

Een beetje tekst en uitleg zou niet misstaan bij de foto .... #-o
boertjuhhh
Classic Plus
Classic Plus
Berichten: 99
Lid geworden op: di 23 feb 2010 8:55
Land: nederland

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door boertjuhhh » vr 06 apr 2012 15:41

misschien komt dat later... :wink:
Gr. Marten
Gebruikersavatar
arion640
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1246
Lid geworden op: ma 29 nov 2010 16:28
Land: nederland
Locatie: munnekezijl

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door arion640 » vr 06 apr 2012 18:45

eicher 3108 schreef:Op dit moment past mij het financieel totaal niet om een investering te doen, maar als ik de middelen had, dan kocht ik morgen zelf een grootpakpers, dit kan voor mij eigenlijk ook niet uit, want ben er tegen de 800 pakken per jaar nodig.
Maar de laatste jaren is het gewoon pet met het weer ten tijde van de stro oogst, en ik ben daar zwaar afhankelijk van met mijn eenden, slecht stro vertaald zich direkt in een minder presterende koppel wat aardig minder geld opbrengt. Daarbij 1 verkeerd pak met wat schimmel erin bij de jonge eenden strooien kan resulteren in een paar 1000 dode eendjes in de 1e levensweek(ik heb dit al een paar keer meegemaakt.
Dat is vaak ook de reden waarom boeren het zelf doen ze willen kwaliteit en niet een loonwerker die nog een kwart van de bietenrooier vol heeft liggen van andermans oogst :wink:
Met vriendelijke groet! Koen Hopma GNB-Models
Gebruikersavatar
rubenNH
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:07
Land: NL
Locatie: Holte GN

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door rubenNH » vr 06 apr 2012 20:35

De tank is gisteren gekomen. Zijn er zeer te vreden over hoe hij er uit ziet. Morgen gaat hij voor het eerst aan het werk.

Cornelis, Ik zou het niet weten. Vraag het morgen even.

Vandaag nog paar HA zwart gemaakt.
Afbeelding
Groetn,

Ruben Wind
Gebruikersavatar
Kirovet
Collector
Collector
Berichten: 675
Lid geworden op: wo 17 mar 2010 22:47
Land: Nederland
Locatie: IJhorst
Contacteer:

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door Kirovet » vr 06 apr 2012 21:45

Monster trekker die 311, heb ook nog in het verleden de nodige uurtjes op een 311 doorgebracht, de 311 waar ik op reed zat een dikkere uitlaat op, die wou altijd lekker brullen voor een 12 ton Veenhuis maiskipper, maar dan praat je wel over 27 jaar terug. :wink:
Deze zal ook wel de nodige uurtjes op de klok hebben staan.
Groeten Gerdjan alias Kirovet
Gebruikersavatar
trekker fan
Farmer Control
Farmer Control
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 10 dec 2010 19:12
Land: nederland

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door trekker fan » vr 06 apr 2012 21:49

wij hadden er een fendt 309 met 16000 uren
mvg jelle
Gebruikersavatar
rubenNH
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:07
Land: NL
Locatie: Holte GN

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door rubenNH » vr 06 apr 2012 21:51

Deze heeft bijna 17000 geloof ik. Twas de vaste trekker van de vader van de eigennaar nu.
Heeft zen laatste jaren voor de mingwagen gestaan. Nu af en toe nog voor de cultivator en voor andere kleine werkjes.
Groetn,

Ruben Wind
Gebruikersavatar
rubenNH
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:07
Land: NL
Locatie: Holte GN

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door rubenNH » zo 15 apr 2012 11:38

Afbeelding
Beetje nat stukje. Fendt 820 met de tank en de 412 met transporteren.
Nog 12 HA te gaan voor ons zelf, en nog wat loonwerken hier en daar. Ondertussen zijn we ook al begonnen met ploegen daarover volgt meer deze week.
Laatst gewijzigd door rubenNH op zo 15 apr 2012 21:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetn,

Ruben Wind
Gebruikersavatar
trekker fan
Farmer Control
Farmer Control
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 10 dec 2010 19:12
Land: nederland

Re: melkveehouderij Kruijer.

Bericht door trekker fan » zo 15 apr 2012 11:58

al vast gestaan.
mvg jelle
Plaats reactie

Terug naar “Loonwerkers”