Bodem sanering
Geplaatst: zo 06 jul 2008 16:14
laat ik beginnen met uit te leggen wat een bodem sanering inhoud, want de meesten van jullie zullen waarschijnlijk niet weten. ik werk sinds kort bij Fuhler Loon & Verhuur bv in Bargeroosterveld, fuhler zii in heel veel takken met hune werk, hoofdzakelijk recyceling en grondverzet. maar een ook deel saneringswerk. hier zijn zo'n 15 / 20 mensen aan het werk waarvan ik er ook een ben. ik ben hoofdzakelijk aan het werk als shovel machinist, maar de laatste 2 weken heb ik eigenlijk alleen maar op de rupskraan gezeten, de komende 3 weken zit ik waarschijnlijk ook nog op de rups,
wat saneren kort gezegt inhoud is het schoonmaken van grond. dus vervuilde grond afgraven & afvoeren, maar ook het zeven van vervuilde grond om het puin, metaal, plastick enz er uit te halen zodat je weer ( voor het oog althans ) schone grond hebt. vaak is deze grond nog wel vervuild en dan is het zogehete "Cat. 2 grond" de echte schone grond, waar geen olie of chemicaliën vervuiling in zit is " Cat. 1 grond"
foto van de toegang het terrien op met de nodige bebording.
Cat 323D & Backer sterren zeef.
Cat 928Gz
Komatsu PC210 - 6Lc
even depot op draaien met de Cat 323D
Met de Cat 928Gz het gezeefde zand wat opdraaien
Laden met de Cat 323D
en toen werdt het tijd dat ik het zeven ook eens ging leren. de foto is een beetje vertekend door het voorraam van de 323D.
instelmogelijkheden voor de snelheden van alle draaiende delen. de grond was hier heel erg nat dus had ik de bunkerband even terug gezet naar 50%
de afstandbediening voor het verplaatsten van de zeef. de 2 buitenste tuimelschakelaars zijn voor de rupsen. de links binnenste is voor het activeren van de rupsen en de binnenste rechtse is voor het in en uit schakelen van de zeef. en natuurlijk de noodstop in het midden. er zit ook nog een kleine afstandbedieing bij voor het aan / uit / terugdraaien van de bunkerband.
van links naar rechts: zeecontainer met gereedschappen en aggregaat, middelste groene is de deco unit. en de rechtse witte unit is schaftkeet / kantoor.
op bepaalde plekken in de grond zitten pijlbuizen voor grondwater om te kijken hoe het daar mee gesteld is.
een klein beetje grof puin.
foto vanuit de bunker van de zeef genomen. afvoerbandje aan de linkerkant is voor het gezeefde zand en aan de rechter kant is voor het fijne zeef residu.
toen stonden er weer 3 te wachten
mooie Scania van chauffeur "Erick"
natuurlijk aan het laden met de Komatsu PC210-6
best wel stijl he ?
collega even snel helpen laden met de shovel
even een dagje geruild, cat 323D aan het vrachtwagens laden, komatsu PC210 bij de zeef. nou moet ik wel zeggen dat het laden van de zeef met de cat makkelijker gaat als met de komatsu. dit komt denk ik door de iets langere monogiek en langere lepelsteel.
JAHOOR, daar was ie weer. het riool. op een of andere manier blijft er maar water uit komen. riool zit op ± 1.50m diepte. en hier en daar zit er een grote regenwater put in. alles moet er uit natuurlijk.
323D & 928Gz
mooie witte VW transplofter
's avonds nog even een baatje geshoven zodat de zeef weer vlak staat. toch jammer dat de zeef geen vlakstelling heeft. dat kan soms best handig zijn.
en we sluiten de foto reeks af met de Komatsu PC210-6Lc
vragen of opmerkingen zijn altijd welkom
wat saneren kort gezegt inhoud is het schoonmaken van grond. dus vervuilde grond afgraven & afvoeren, maar ook het zeven van vervuilde grond om het puin, metaal, plastick enz er uit te halen zodat je weer ( voor het oog althans ) schone grond hebt. vaak is deze grond nog wel vervuild en dan is het zogehete "Cat. 2 grond" de echte schone grond, waar geen olie of chemicaliën vervuiling in zit is " Cat. 1 grond"
foto van de toegang het terrien op met de nodige bebording.
Cat 323D & Backer sterren zeef.
Cat 928Gz
Komatsu PC210 - 6Lc
even depot op draaien met de Cat 323D
Met de Cat 928Gz het gezeefde zand wat opdraaien
Laden met de Cat 323D
en toen werdt het tijd dat ik het zeven ook eens ging leren. de foto is een beetje vertekend door het voorraam van de 323D.
instelmogelijkheden voor de snelheden van alle draaiende delen. de grond was hier heel erg nat dus had ik de bunkerband even terug gezet naar 50%
de afstandbediening voor het verplaatsten van de zeef. de 2 buitenste tuimelschakelaars zijn voor de rupsen. de links binnenste is voor het activeren van de rupsen en de binnenste rechtse is voor het in en uit schakelen van de zeef. en natuurlijk de noodstop in het midden. er zit ook nog een kleine afstandbedieing bij voor het aan / uit / terugdraaien van de bunkerband.
van links naar rechts: zeecontainer met gereedschappen en aggregaat, middelste groene is de deco unit. en de rechtse witte unit is schaftkeet / kantoor.
op bepaalde plekken in de grond zitten pijlbuizen voor grondwater om te kijken hoe het daar mee gesteld is.
een klein beetje grof puin.
foto vanuit de bunker van de zeef genomen. afvoerbandje aan de linkerkant is voor het gezeefde zand en aan de rechter kant is voor het fijne zeef residu.
toen stonden er weer 3 te wachten
mooie Scania van chauffeur "Erick"
natuurlijk aan het laden met de Komatsu PC210-6
best wel stijl he ?
collega even snel helpen laden met de shovel
even een dagje geruild, cat 323D aan het vrachtwagens laden, komatsu PC210 bij de zeef. nou moet ik wel zeggen dat het laden van de zeef met de cat makkelijker gaat als met de komatsu. dit komt denk ik door de iets langere monogiek en langere lepelsteel.
JAHOOR, daar was ie weer. het riool. op een of andere manier blijft er maar water uit komen. riool zit op ± 1.50m diepte. en hier en daar zit er een grote regenwater put in. alles moet er uit natuurlijk.
323D & 928Gz
mooie witte VW transplofter
's avonds nog even een baatje geshoven zodat de zeef weer vlak staat. toch jammer dat de zeef geen vlakstelling heeft. dat kan soms best handig zijn.
en we sluiten de foto reeks af met de Komatsu PC210-6Lc
vragen of opmerkingen zijn altijd welkom