Ploegen

Forumregels
1:1 foto's plaatsen? geen probleem. Lees wel even de vernieuwde regels door
Gebruikersavatar
Fendt 936
Erelid
Erelid
Berichten: 2538
Lid geworden op: vr 23 dec 2005 8:58
Land: Nederland
Locatie: Zuidbroek

Bericht door Fendt 936 » vr 02 feb 2007 23:28

Jah dat is de methode die ik ook vaak toepas bij zoiets, gewoon even wat hoger ophouden zodat je achterwiel nog even naast de voor rijd, je moet er wel om denk dat je wel een goede aansluiting krijgt met het andere ploegwerk.

@ Spiekker: Op zich maakt het verschil tussen de capaciteit tussen een wentel of een rondgaande niet veel uit, een wentelploeg heeft vaak een ploegschaar minder dan een rondgaande. Dit omdat een wentelploeg zwaarder is en dus meer aan de trekker hangt, het klopt wel dat een wentelploeg korter op de kopakker is maar een rondgaande neemt dan weer wat breder mee omdat hij wat lichter trekt per schaar. Dus al met al vind ik de keuze tussen een wentel of rondgaande meer een keuze waar je zelf het liefste mee werkt, keuze van de boer zelf :wink: .
En als je niet te lang op de kopakker wilt rijden met een rondgaande ploeg dan moet je niet te grote akkers maken, wat wel weer het nadeel heeft dat je meer voren op het land hebt. Waar ik werk hebben we meenstal om de 50 to 75 meter een voor en dat word elk jaar ook nog bijgehouden waar hij licht om zo het land zo vlak mogelijk te houden.

Mvg, Bernard.
Plaats reactie

Terug naar “Machines en werktuigen”