Een keizerlijk cadeau, 500 jaar Ambachtsheerlijkheid

Bespreek hier tijdschriften of artikelen uit tijdschriften.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arcane
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1480
Lid geworden op: do 05 jan 2006 20:05
Locatie: Hoogvliet

Een keizerlijk cadeau, 500 jaar Ambachtsheerlijkheid

Bericht door Arcane » zo 30 apr 2006 19:56

Sinds vorige week heb ik een boek in mijn bezit dat ik toevallig tegenkwam bij een online boekwinkel. Het gaat hier om het boek 'Een keizerlijk cadeau, 500 jaar Ambachtsheerlijkheid Cromstrijen'.
Het boek van, Alfred van Dijk is geschreven in 1992 en gaat over de afgelopen 500 jaar van de ABH die werd opgericht in ik meen 1459.

Het boek heeft een korte inleiding over hoe het er nu aan toe gaat en verteld wat de ABH nou precies voor een bedrijf is. Daarna duikt het terug in de geschiedenis van het begin tot rond 1900. Dit is een samenvatting van een eerder verschenen boek die uitgebreid over de periode in gaat. Niet alleen gaat het om het bedrijf zelf maar ook het ontstaan van het eiland 'de Hoeksche Waard' en zijn dorpen wordt besproken. Het blijkt dat de ABH hier een belangrijke rol in heeft gespeeld.
Hierna gaat het verder en zien we langzaam de industriële revolutie en de eerste stoommachines. Alles wordt goed uitgelegd met veel informatie en vaak ook lijsten van hoeveel hectare werd verbouwd en hoeveel personeel, dieren en machines aanwezig waren op dat moment. Over de oorlog wordt natuurlijk een groot stuk beschreven. Het is de periode waarin de ABH van de Duitsers 2 Lanz Bulldog rupstrekkers en 2 Lanz dorskasten kreeg voor het produceren van voedsel. Niet alleen wordt hier op ingegaan ook wordt het voedselprobleem in steden als Rotterdam behandeld en propaganda campgnes waarin de Duitsers oproepen om allen een volkstuin te nemen en hier je eigen groente en fruit op te verbouwen. In het 1945 als de Duitsers verliezen verwoesten ze een groot deel van de ABH en haar bezittingen, alsmede worden grootte stukken land geïndeerd (onder water gezet).

Het duurt jaren om alles weer terug op te bouwen en op orde te krijgen als ze alweer de volgende tegenslag krijgen, de watersnoodramp van 1953. Hier wordt ook diep op ingegaan en niet alleen de ABH maar ook omliggende gemeentes worden behandeld.
Verder gaat het en er wordt ook dieper in gegaan op de mechanisatie. Uitgebreid wordt in het boek verteld welke trekkers en machines werden aangekocht en de bouwplannen toegevoegd. In dit stuk zijn ook meer foto's te vinden van de mechanisatie die verschilt van CAT rupstractoren, Farmall trekkers en later Mc Cormick en International trekkers.

Het boekt eindigt met een kijk op het verleden en een toekomst visie, die toch anders liep dan gepland. Er zijn een aantal, veelal zwart-witte foto's in te vinden maar bestaat over het algemeen meer uit tekst. Voor de geinteresseerde van de landbouw historie is het écht een aanrader. Voor de plaatjes kijkers onder ons niet echt.
Het boek is verder echt een beschrijving van het bedrijf en het doen en laten ervan. Genealogie is bijna niet aan de orde behalve dan dat de rentmeesters, opzichters en het personeel soms worden uitgelicht en nader behandeld.
Een leuk ding is ook de grote uitklapbare kaart achterin met legenda.

Afbeelding
Het boek is verkrijgbaar in deze hardcover en in een stofomslag.

Afbeelding
Foto's zijn aanwezig uit verschillende periodes, vooral vanaf de jaren 60.

Afbeelding
En als laatste de kaart.

Nog even wat info dan:
Schrijver: Dijk, Alfred van
Uitgever: Drukkerij Plantijn
ISBN nummer: 90-9005098-1

Ik hoop dat ik jullie een beetje heb geamuseerd ;).

(Oja, niet op de spelfoutjes letten hoor ;)).
Boer Speelman

Bericht door Boer Speelman » zo 30 apr 2006 20:03

jemig, echt mooi boek, ik heb ook een boek over de veenkolonieen en nog een paar boeken over verschillende dorpen bij mij in de buurt en het ontstaan daarvan.
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
SUPERFARMER!
SUPERFARMER!
Berichten: 10112
Lid geworden op: di 13 sep 2005 15:06
Land: Nederland
Locatie: Dwingel, Drenthe

Bericht door Spiekker; S.J.B. » zo 30 apr 2006 20:37

mien darpie hef ook een eigen boek René. Niks geen luxe
mvg Sjoerd
Gebruikersavatar
Arcane
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1480
Lid geworden op: do 05 jan 2006 20:05
Locatie: Hoogvliet

Bericht door Arcane » zo 30 apr 2006 21:00

Juist.
Maar daar gaat het nu niet om.
Boer Speelman

Bericht door Boer Speelman » zo 30 apr 2006 21:05

maar toch, het zijn altijd leuke boeken om te lezen.

niels, hoeveel bladzijden heeft dit boek?
Gebruikersavatar
Arcane
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1480
Lid geworden op: do 05 jan 2006 20:05
Locatie: Hoogvliet

Bericht door Arcane » zo 30 apr 2006 21:09

190 blz, dat was ik dus nog vergeten te melden ;).
Boer Speelman

Bericht door Boer Speelman » zo 30 apr 2006 21:12

leesze ;-)

straks ben je misschien heel wat wijzer (Y)
Gebruikersavatar
peterm89
Precision collector
Precision collector
Berichten: 2267
Lid geworden op: zo 26 mar 2006 18:14
Locatie: Dordrecht

Bericht door peterm89 » ma 01 mei 2006 10:42

lijkt me wel een gaaf boek.
niet veel plaatsen te vinden denk
Plaats reactie

Terug naar “Tijdschriften en Boeken”