David Brown 780

Forumregels
1:1 foto's plaatsen? geen probleem. Lees wel even de vernieuwde regels door
wolter16

Re: David Brown 780

Bericht door wolter16 » wo 30 jan 2008 22:20

Hallo,

Ik heb ook een david brown 780 gekocht. Alleen in de hoge versnelling giert de versnellingsbak. Maakt veel lawaai zeg maar en als ik de koppeling intrap terwijl ik nog rij is dat over. In versnellingshendel laag doet hij dat niet.

Is dit normaal voor een 780 ?
Gebruikersavatar
xylon
Collector
Collector
Berichten: 441
Lid geworden op: di 11 sep 2007 21:00
Locatie: België

Re: David Brown 780

Bericht door xylon » do 31 jan 2008 7:21

Dit kan mischien iets te maken hebben met de olie in de ''boit''.
Gebruikersavatar
Hans
Erelid
Erelid
Berichten: 6002
Lid geworden op: do 18 aug 2005 19:55
Land: Nederland

Re: David Brown 780

Bericht door Hans » do 31 jan 2008 11:12

Nee dit is niet echt normaal, de onze doet dat niet. Ik zou ook niet weten waar dit vandaan komt.

Ik hoop binnenkort eindelijk het resultaat te kunnen tonen, echter vrije tijd is schaars.
wolter16

Re: David Brown 780

Bericht door wolter16 » do 31 jan 2008 14:37

Oke mischien is het slijtage ? verkeerde olie. Het klinkt wel erg, maar dat geluid maakt hij al jaren........
Gebruikersavatar
Tom H
Super collector plus
Super collector plus
Berichten: 4312
Lid geworden op: vr 14 jul 2006 9:39
Land: nederland
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: David Brown 780

Bericht door Tom H » do 31 jan 2008 20:31

Kan het ook niet temaken hebben met die messing ringen in de versnellings bak?
wolter16

Re: David Brown 780

Bericht door wolter16 » do 31 jan 2008 20:55

Oke ik heb ook geen idee, ik hoop maar dat het niet al ernstig is. Dat is ook zo zonde als hij net opgeknapt is en hij kan weer doormidden.
Gebruikersavatar
Hajo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 10861
Lid geworden op: do 27 jul 2006 19:39
Land: Nederland
Locatie: Breda

Re: David Brown 780

Bericht door Hajo » vr 01 feb 2008 17:28

Daarom moet je ook je trekker eerst technisch helemaal op orde maken en 'm dan pas optisch netjes (verven e.d.). :D
wolter16

Re: David Brown 780

Bericht door wolter16 » za 02 feb 2008 0:33

Ja oke dat snap ik, maar de mensen waarvan ik hem heb beweren dat hij al jaren dat gierende geluid maakt. En hij doet het nog altijd
Gebruikersavatar
Pascal
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1834
Lid geworden op: vr 28 okt 2005 7:45
Land: Nederland
Locatie: Zwolle

Re: David Brown 780

Bericht door Pascal » za 02 feb 2008 13:57

Als ik het gister goed gezien heb, is deze David Brown nu zo goed als af.
Gebruikersavatar
MF 6270
Collector
Collector
Berichten: 738
Lid geworden op: do 25 mei 2006 18:12
Land: nederland
Locatie: zaamslag

Re: David Brown 780

Bericht door MF 6270 » za 02 feb 2008 13:58

Ik zou het toch maar een keer uit elkaar halen als ik jou was, wie weet is het wel iets wat kapot is en gaat het misschien straks een keer fout waardoor je straks een hoop met schade aan je trekker vanbinnen en dat zou toch ook zonde zijn vind ik zelf :wink: Ik ben zelf ook een oldtimer uit elkaar aan het halen en het is een hoop werk maar hopelijk blijft het bij 1 keer en nu weet ik wel zeker dat hij motorisch enz. goed is :)

gr. wim
wolter16

Re: David Brown 780

Bericht door wolter16 » zo 10 feb 2008 14:17

Ik heb eem gekeken wat voor olie er in de achterbrug zat, en het was nog helemaal bruin. Dat hoort niet zo en het is ook aardig dik. Volgens mij zit er gewoon motorolie in de achterbrug.

Duss mischien komen die rare geluiden daar ook wel van weg
Gebruikersavatar
FE35
Classic Plus
Classic Plus
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 03 okt 2007 13:01
Land: bb

Re: David Brown 780

Bericht door FE35 » zo 10 feb 2008 17:45

Olie voor in de achterbrug moet toch dik zijn
Gebruikersavatar
dextafm
Collector
Collector
Berichten: 546
Lid geworden op: vr 19 okt 2007 18:44
Land: nederland
Locatie: gramsbergen

Re: David Brown 780

Bericht door dextafm » zo 10 feb 2008 17:56

dat die olie helemaal bruin is betekend waarschijnlijk dat je water bij de olie in hebt zeer waarschijnlijk is de pakking van de klepdeksel van de versnellingsbak beschadigd of weg misschien dat de trekker hier al een keer losgehaald is omdat hij uit de versnelling schoot. normale transmissie olie is doorzichtig.
jorre

olie david brown 1210

Bericht door jorre » do 03 apr 2008 14:47

Hallo,Kan iemand mij vertellen welke soort motorolie en hydrauliekolie er in een david brown 1210
gedaan wordt? bv. sae 15w40...

m.v.g. jorre
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
SUPERFARMER!
SUPERFARMER!
Berichten: 10112
Lid geworden op: di 13 sep 2005 15:06
Land: Nederland
Locatie: Dwingel, Drenthe

Re: David Brown 780

Bericht door Spiekker; S.J.B. » do 03 apr 2008 17:25

Hoi Jorre, Heb jij toevallig een Case IH dealer in de buurt? Normaal gesproken moeten die daar heel snel achterkomen.
Gebruikersavatar
Hans
Erelid
Erelid
Berichten: 6002
Lid geworden op: do 18 aug 2005 19:55
Land: Nederland

Re: David Brown 780

Bericht door Hans » do 15 mei 2008 12:31

Eindelijk een foto van het eindresultaat.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bas
Erelid
Erelid
Berichten: 3190
Lid geworden op: di 13 sep 2005 20:37
Land: Nederland
Locatie: Zwolle

Re: David Brown 780

Bericht door Bas » do 15 mei 2008 14:25

Dat ziet er keurig uit Hans! Haast zonde om deze David Brown nog aan het werk te zetten. :D 8) Toch blijf ik altijd raar aankijken tegen die rode uitlaten bij de DB's.
Gebruikersavatar
Atles 936
Classic
Classic
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 29 jun 2007 15:40
Land: USA
Locatie: Gilroy, California, USA

Re: David Brown 780

Bericht door Atles 936 » do 15 mei 2008 15:03

Wow, die is mooi geworden zeg! Mijn complimenten.
Ik heb zelf leren rijden op de DB 880 en 990 (die goeie ouwe tijd....). Vooral de 990 is echt een beest van een trekker; motorisch waren die dingen heel erg goed, niet stuk te krijgen. De series die daarna kwamen (1210 en 1410) waren motorisch een stuk minder.

Ik vraag me alleen af of je uitlaat wel de originele is??? Volgens mij is dit de uitlaat van een 990. De uitlaat van de 780 / 880 is onderaan smaller maar volgens mij heb je die opmerking al een keer gemaakt.

Bijgevoegd een foto van mijn opknapper: een Ford 4000 super major van 1967; deze kan helaas niet aan jouw 780 tippen...

Afbeelding
Gebruikersavatar
ACS
SUPERFARMER!
SUPERFARMER!
Berichten: 10014
Lid geworden op: do 21 jul 2005 8:37
Land: Nederland
Locatie: Westerdijkshorn, Groningen
Contacteer:

Re: David Brown 780

Bericht door ACS » do 15 mei 2008 19:01

Ik sluit me volledig aan bij Bas :wink: .
Gebruikersavatar
Wart
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1199
Lid geworden op: do 19 okt 2006 17:28
Land: Nederland
Locatie: Hoevelaken

Re: David Brown 780

Bericht door Wart » vr 16 mei 2008 12:03

Prachtig eindresultaat Hans :wink: Er zit wat tijd in maar dan heb je ook wat!
Gebruikersavatar
Inter-forever
Farmer Control
Farmer Control
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 12 aug 2007 17:30
Land: NL
Locatie: Noordoostpolder
Contacteer:

Re: David Brown 780

Bericht door Inter-forever » vr 16 mei 2008 21:49

Hallo DB-fan(s),

Allereerst mijn complimenten voor het opknapwerk aan de 780. Ziet er heel erg goed uit!!
Dan even over de "jankende achterbrug". Dit wordt, in tegenstelling tot wat sommigen hier beweren,............ (en dat is nogal wat.....: )
Tom H schreef:Kan het ook niet temaken hebben met die messing ringen in de versnellings bak?
Deze heten "synchromesh-ringen" vrind, en helpen je om te kunnen schakelen tijdens het rijden. Met versnellingen wel te verstaan..... niet met groepen #-o .

............ niet veroorzaakt door een te lange interval van de verversing van de olie.
Olie die door sommigen hier nogal "door het slijk wordt gehaald":
wolter16 schreef:Ik heb eem gekeken wat voor olie er in de achterbrug zat, en het was nog helemaal bruin. Dat hoort niet zo en het is ook aardig dik. Volgens mij zit er gewoon motorolie in de achterbrug.
Duss mischien komen die rare geluiden daar ook wel van weg
Ik zal even verderop wat uitleg geven over olie........
FE35 schreef:Olie voor in de achterbrug moet toch dik zijn
dextafm schreef:dat die olie helemaal bruin is betekend waarschijnlijk dat je water bij de olie in hebt zeer waarschijnlijk is de pakking van de klepdeksel van de versnellingsbak beschadigd of weg misschien dat de trekker hier al een keer losgehaald is omdat hij uit de versnelling schoot. normale transmissie olie is doorzichtig.
jorre schreef:Hallo,Kan iemand mij vertellen welke soort motorolie en hydrauliekolie er in een david brown 1210
gedaan wordt? bv. sae 15w40...
m.v.g. jorre
Goed, genoeg onzin over olie.
Olie is er in vele soorten, dat zal de meesten hier niet onbekend zijn. Laten we ons hier eerst maar eens beperken tot transmissie-olie ofwel versnellingsbak- of achterbrugolie.
De meeste oudere trekkers, en daar reken ik deze DB 780 ook toe, zijn nog niet uitgevoerd met drukgesmeerde versnellingsbakken, en dus hoort daar een dikke, stroperige olie in, evenals in de achterbrug. Een olie die zich laat benoemen in termen als bijv: 80W90, en niet als 15W40. 15W40 is een motorolie.......
Mócht het zijn dat je synchromesh-ringen zijn versleten, dan heeft dat niet tot gevolg dat je bak gaat "janken", maar dan schakelt hij erg slecht. Versleten synchromesh-ringen komt niet zo vaak voor. Alleen bij degenen die bruusk rijden, en álles kapot kunnen krijgen.
Ook spreekt hier iemand over water in de olie. Hm, knap als je dat zo voor de vuist weg weet vast te stellen. Nóg knapper wordt het als je dan denkt dat "de pakking van de klepdeksel van de versnellingsbak beschadigd is". Een klepdeksel zit alleen op de motor............................ :evil: :evil: :evil: Ik zou niet weten wat een versnellingsbak met kleppen moet. Niet erg opgelet op school zeker?? :^o

Samenvattend: het 'jankende geluid' bij een DB in de hoogste versnelling komt vaker voor. Waar het precies vandaan komt is zo voor de vuist weg moeilijk te zeggen. Het lijkt me niet met de olie te maken te hebben, die veroorzaakt dat geluid niet.
Wat het wel kan zijn? Ik denk aan een aantal mogelijkheden:
- De lagers van de assen in zowel de versnellingsbak, maar nog meer in de achterbrug, en evt. ook in de eindvertraging, als die apart zitten.
- De afstelling van het kroon-en-pignonwiel. Mogelijk is er slijtage op het kroonwiel, wat dit lawaai kan veroorzaken.

Tot slot: ik herinner me een veehouder in het dorp waar ik mijn jeugd doorbracht, die de enige was die met DB's werkte, en hier ook helemaal gek van was. Toen ik later als monteur bij een Case IH dealer werkte was hij daar klant, en heb ik nog wel eens aan zijn trekkers gewerkt. Verder kwam je DB's bij ons niet veel tegen.
Het jankende geluid, zoals hierboven beschreven, kende ik ook van zijn trekkers, en ik meen dat ze er nooit versnellingsbak- of achterbrugproblemen mee kenden.

Moraal-van-het-verhaal: laat je niet gek maken door leken, maar win advies in bij kenners! Meestal zijn dat de dealers, en anders zoek je een DB-fanaat.


Mvg.

Jan
Gebruikersavatar
Rieko
Erelid
Erelid
Berichten: 5506
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 18:14
Land: Nederland
Locatie: Delfgauw

Re: David Brown 780

Bericht door Rieko » za 17 mei 2008 9:04

Jan,

Er zullen verscheidene mensen erg blij zijn met je uitleg, maar volgende keer mag het wat minder arrogant.

Groet, Rieko
Gebruikersavatar
Hans
Erelid
Erelid
Berichten: 6002
Lid geworden op: do 18 aug 2005 19:55
Land: Nederland

Re: David Brown 780

Bericht door Hans » za 17 mei 2008 14:00

Atles 936 schreef: Ik vraag me alleen af of je uitlaat wel de originele is??? Volgens mij is dit de uitlaat van een 990. De uitlaat van de 780 / 880 is onderaan smaller maar volgens mij heb je die opmerking al een keer gemaakt.
Klopt de oorspronkelijke van een 780 hoort ook het demper gedeelte rond te zijn. Ik denk dat ik nog wel achter een orginele aan ga.

Had vandaag zin om een eindje te gaan rijden, echter het had geregend. Nu is dat niet iets waar de DB of ik niet tegen kan maar dan wordt ie smerig, vond ik eigenlijk jammer en ik had geen tijd om hem schoon te maken.
René
Precision collector
Precision collector
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 01 jan 2008 14:42
Land: benelux

Re: David Brown 780

Bericht door René » za 17 mei 2008 15:09

Ik ben een beetje laat met mijn reactie, maar het is een super mooi eindresultaat. zelf ben ik met de vader van de boer waar ik werk een Ferguson TE20 aan het opknappen van pakweg 60 jaar oud. ik zal binnenkort ook een topic aanmaken hierover.
Gebruikersavatar
johan inter
Farmer Control
Farmer Control
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 14 sep 2005 19:37
Locatie: nijkerk

Re: David Brown 780

Bericht door johan inter » za 17 mei 2008 20:16

dat is een mooie trekker geworden, Hans mijn complumenten, hier kan je echt trots op rond rijden. =D>
melkske

Re: David Brown 780

Bericht door melkske » za 21 jun 2008 23:04

hallo ik heb een 780 gekocht ben opzoek naar de stickers voor op de motorkap
weet iemand waar ik die kan vinden?
Gebruikersavatar
Bas
Erelid
Erelid
Berichten: 3190
Lid geworden op: di 13 sep 2005 20:37
Land: Nederland
Locatie: Zwolle

Re: David Brown 780

Bericht door Bas » zo 22 jun 2008 15:54

Die stickers zou je waarschijnlijk wel kunnen verkrijgen bij Histoparts: http://www.histoparts.com

Daarnaast van harte welkom op het forum als 1000e lid!
Gebruikersavatar
Siku73
Erelid
Erelid
Berichten: 2927
Lid geworden op: zo 10 jul 2005 21:59
Land: Nederland
Locatie: Assen

Re: David Brown 780

Bericht door Siku73 » ma 23 jun 2008 10:09

Ja welkom op het forum! Je hebt een speciale rang gekregen, iets wat we zelden doen. =D>
Plaats reactie

Terug naar “Oldtimers”