David Brown 780
Forumregels
1:1 foto's plaatsen? geen probleem. Lees wel even de vernieuwde regels door
1:1 foto's plaatsen? geen probleem. Lees wel even de vernieuwde regels door
Re: David Brown 780
Hallo,
Ik heb ook een david brown 780 gekocht. Alleen in de hoge versnelling giert de versnellingsbak. Maakt veel lawaai zeg maar en als ik de koppeling intrap terwijl ik nog rij is dat over. In versnellingshendel laag doet hij dat niet.
Is dit normaal voor een 780 ?
Ik heb ook een david brown 780 gekocht. Alleen in de hoge versnelling giert de versnellingsbak. Maakt veel lawaai zeg maar en als ik de koppeling intrap terwijl ik nog rij is dat over. In versnellingshendel laag doet hij dat niet.
Is dit normaal voor een 780 ?
Re: David Brown 780
Dit kan mischien iets te maken hebben met de olie in de ''boit''.
Re: David Brown 780
Nee dit is niet echt normaal, de onze doet dat niet. Ik zou ook niet weten waar dit vandaan komt.
Ik hoop binnenkort eindelijk het resultaat te kunnen tonen, echter vrije tijd is schaars.
Ik hoop binnenkort eindelijk het resultaat te kunnen tonen, echter vrije tijd is schaars.
Re: David Brown 780
Oke mischien is het slijtage ? verkeerde olie. Het klinkt wel erg, maar dat geluid maakt hij al jaren........
- Tom H
- Super collector plus
- Berichten: 4312
- Lid geworden op: vr 14 jul 2006 9:39
- Land: nederland
- Locatie: Klarenbeek
- Contacteer:
Re: David Brown 780
Kan het ook niet temaken hebben met die messing ringen in de versnellings bak?
Re: David Brown 780
Oke ik heb ook geen idee, ik hoop maar dat het niet al ernstig is. Dat is ook zo zonde als hij net opgeknapt is en hij kan weer doormidden.
- Hajo
- Site Admin
- Berichten: 10864
- Lid geworden op: do 27 jul 2006 19:39
- Land: Nederland
- Locatie: Breda
Re: David Brown 780
Daarom moet je ook je trekker eerst technisch helemaal op orde maken en 'm dan pas optisch netjes (verven e.d.).
Re: David Brown 780
Ja oke dat snap ik, maar de mensen waarvan ik hem heb beweren dat hij al jaren dat gierende geluid maakt. En hij doet het nog altijd
- Pascal
- Precision collector
- Berichten: 1834
- Lid geworden op: vr 28 okt 2005 7:45
- Land: Nederland
- Locatie: Zwolle
Re: David Brown 780
Als ik het gister goed gezien heb, is deze David Brown nu zo goed als af.
- MF 6270
- Collector
- Berichten: 738
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 18:12
- Land: nederland
- Locatie: zaamslag
Re: David Brown 780
Ik zou het toch maar een keer uit elkaar halen als ik jou was, wie weet is het wel iets wat kapot is en gaat het misschien straks een keer fout waardoor je straks een hoop met schade aan je trekker vanbinnen en dat zou toch ook zonde zijn vind ik zelf Ik ben zelf ook een oldtimer uit elkaar aan het halen en het is een hoop werk maar hopelijk blijft het bij 1 keer en nu weet ik wel zeker dat hij motorisch enz. goed is
gr. wim
gr. wim
Re: David Brown 780
Ik heb eem gekeken wat voor olie er in de achterbrug zat, en het was nog helemaal bruin. Dat hoort niet zo en het is ook aardig dik. Volgens mij zit er gewoon motorolie in de achterbrug.
Duss mischien komen die rare geluiden daar ook wel van weg
Duss mischien komen die rare geluiden daar ook wel van weg
Re: David Brown 780
Olie voor in de achterbrug moet toch dik zijn
- dextafm
- Collector
- Berichten: 546
- Lid geworden op: vr 19 okt 2007 18:44
- Land: nederland
- Locatie: gramsbergen
Re: David Brown 780
dat die olie helemaal bruin is betekend waarschijnlijk dat je water bij de olie in hebt zeer waarschijnlijk is de pakking van de klepdeksel van de versnellingsbak beschadigd of weg misschien dat de trekker hier al een keer losgehaald is omdat hij uit de versnelling schoot. normale transmissie olie is doorzichtig.
olie david brown 1210
Hallo,Kan iemand mij vertellen welke soort motorolie en hydrauliekolie er in een david brown 1210
gedaan wordt? bv. sae 15w40...
m.v.g. jorre
gedaan wordt? bv. sae 15w40...
m.v.g. jorre
- Spiekker; S.J.B.
- SUPERFARMER!
- Berichten: 10112
- Lid geworden op: di 13 sep 2005 15:06
- Land: Nederland
- Locatie: Dwingel, Drenthe
Re: David Brown 780
Hoi Jorre, Heb jij toevallig een Case IH dealer in de buurt? Normaal gesproken moeten die daar heel snel achterkomen.
Re: David Brown 780
Eindelijk een foto van het eindresultaat.
Re: David Brown 780
Dat ziet er keurig uit Hans! Haast zonde om deze David Brown nog aan het werk te zetten. Toch blijf ik altijd raar aankijken tegen die rode uitlaten bij de DB's.
- Atles 936
- Classic
- Berichten: 60
- Lid geworden op: vr 29 jun 2007 15:40
- Land: USA
- Locatie: Gilroy, California, USA
Re: David Brown 780
Wow, die is mooi geworden zeg! Mijn complimenten.
Ik heb zelf leren rijden op de DB 880 en 990 (die goeie ouwe tijd....). Vooral de 990 is echt een beest van een trekker; motorisch waren die dingen heel erg goed, niet stuk te krijgen. De series die daarna kwamen (1210 en 1410) waren motorisch een stuk minder.
Ik vraag me alleen af of je uitlaat wel de originele is??? Volgens mij is dit de uitlaat van een 990. De uitlaat van de 780 / 880 is onderaan smaller maar volgens mij heb je die opmerking al een keer gemaakt.
Bijgevoegd een foto van mijn opknapper: een Ford 4000 super major van 1967; deze kan helaas niet aan jouw 780 tippen...
Ik heb zelf leren rijden op de DB 880 en 990 (die goeie ouwe tijd....). Vooral de 990 is echt een beest van een trekker; motorisch waren die dingen heel erg goed, niet stuk te krijgen. De series die daarna kwamen (1210 en 1410) waren motorisch een stuk minder.
Ik vraag me alleen af of je uitlaat wel de originele is??? Volgens mij is dit de uitlaat van een 990. De uitlaat van de 780 / 880 is onderaan smaller maar volgens mij heb je die opmerking al een keer gemaakt.
Bijgevoegd een foto van mijn opknapper: een Ford 4000 super major van 1967; deze kan helaas niet aan jouw 780 tippen...
- ACS
- SUPERFARMER!
- Berichten: 10014
- Lid geworden op: do 21 jul 2005 8:37
- Land: Nederland
- Locatie: Westerdijkshorn, Groningen
- Contacteer:
Re: David Brown 780
Ik sluit me volledig aan bij Bas .
- Wart
- Precision collector
- Berichten: 1199
- Lid geworden op: do 19 okt 2006 17:28
- Land: Nederland
- Locatie: Hoevelaken
Re: David Brown 780
Prachtig eindresultaat Hans Er zit wat tijd in maar dan heb je ook wat!
- Inter-forever
- Farmer Control
- Berichten: 160
- Lid geworden op: zo 12 aug 2007 17:30
- Land: NL
- Locatie: Noordoostpolder
- Contacteer:
Re: David Brown 780
Hallo DB-fan(s),
Allereerst mijn complimenten voor het opknapwerk aan de 780. Ziet er heel erg goed uit!!
Dan even over de "jankende achterbrug". Dit wordt, in tegenstelling tot wat sommigen hier beweren,............ (en dat is nogal wat.....: )
............ niet veroorzaakt door een te lange interval van de verversing van de olie.
Olie die door sommigen hier nogal "door het slijk wordt gehaald":
Olie is er in vele soorten, dat zal de meesten hier niet onbekend zijn. Laten we ons hier eerst maar eens beperken tot transmissie-olie ofwel versnellingsbak- of achterbrugolie.
De meeste oudere trekkers, en daar reken ik deze DB 780 ook toe, zijn nog niet uitgevoerd met drukgesmeerde versnellingsbakken, en dus hoort daar een dikke, stroperige olie in, evenals in de achterbrug. Een olie die zich laat benoemen in termen als bijv: 80W90, en niet als 15W40. 15W40 is een motorolie.......
Mócht het zijn dat je synchromesh-ringen zijn versleten, dan heeft dat niet tot gevolg dat je bak gaat "janken", maar dan schakelt hij erg slecht. Versleten synchromesh-ringen komt niet zo vaak voor. Alleen bij degenen die bruusk rijden, en álles kapot kunnen krijgen.
Ook spreekt hier iemand over water in de olie. Hm, knap als je dat zo voor de vuist weg weet vast te stellen. Nóg knapper wordt het als je dan denkt dat "de pakking van de klepdeksel van de versnellingsbak beschadigd is". Een klepdeksel zit alleen op de motor............................ Ik zou niet weten wat een versnellingsbak met kleppen moet. Niet erg opgelet op school zeker??
Samenvattend: het 'jankende geluid' bij een DB in de hoogste versnelling komt vaker voor. Waar het precies vandaan komt is zo voor de vuist weg moeilijk te zeggen. Het lijkt me niet met de olie te maken te hebben, die veroorzaakt dat geluid niet.
Wat het wel kan zijn? Ik denk aan een aantal mogelijkheden:
- De lagers van de assen in zowel de versnellingsbak, maar nog meer in de achterbrug, en evt. ook in de eindvertraging, als die apart zitten.
- De afstelling van het kroon-en-pignonwiel. Mogelijk is er slijtage op het kroonwiel, wat dit lawaai kan veroorzaken.
Tot slot: ik herinner me een veehouder in het dorp waar ik mijn jeugd doorbracht, die de enige was die met DB's werkte, en hier ook helemaal gek van was. Toen ik later als monteur bij een Case IH dealer werkte was hij daar klant, en heb ik nog wel eens aan zijn trekkers gewerkt. Verder kwam je DB's bij ons niet veel tegen.
Het jankende geluid, zoals hierboven beschreven, kende ik ook van zijn trekkers, en ik meen dat ze er nooit versnellingsbak- of achterbrugproblemen mee kenden.
Moraal-van-het-verhaal: laat je niet gek maken door leken, maar win advies in bij kenners! Meestal zijn dat de dealers, en anders zoek je een DB-fanaat.
Mvg.
Jan
Allereerst mijn complimenten voor het opknapwerk aan de 780. Ziet er heel erg goed uit!!
Dan even over de "jankende achterbrug". Dit wordt, in tegenstelling tot wat sommigen hier beweren,............ (en dat is nogal wat.....: )
Deze heten "synchromesh-ringen" vrind, en helpen je om te kunnen schakelen tijdens het rijden. Met versnellingen wel te verstaan..... niet met groepen .Tom H schreef:Kan het ook niet temaken hebben met die messing ringen in de versnellings bak?
............ niet veroorzaakt door een te lange interval van de verversing van de olie.
Olie die door sommigen hier nogal "door het slijk wordt gehaald":
Ik zal even verderop wat uitleg geven over olie........wolter16 schreef:Ik heb eem gekeken wat voor olie er in de achterbrug zat, en het was nog helemaal bruin. Dat hoort niet zo en het is ook aardig dik. Volgens mij zit er gewoon motorolie in de achterbrug.
Duss mischien komen die rare geluiden daar ook wel van weg
FE35 schreef:Olie voor in de achterbrug moet toch dik zijn
dextafm schreef:dat die olie helemaal bruin is betekend waarschijnlijk dat je water bij de olie in hebt zeer waarschijnlijk is de pakking van de klepdeksel van de versnellingsbak beschadigd of weg misschien dat de trekker hier al een keer losgehaald is omdat hij uit de versnelling schoot. normale transmissie olie is doorzichtig.
Goed, genoeg onzin over olie.jorre schreef:Hallo,Kan iemand mij vertellen welke soort motorolie en hydrauliekolie er in een david brown 1210
gedaan wordt? bv. sae 15w40...
m.v.g. jorre
Olie is er in vele soorten, dat zal de meesten hier niet onbekend zijn. Laten we ons hier eerst maar eens beperken tot transmissie-olie ofwel versnellingsbak- of achterbrugolie.
De meeste oudere trekkers, en daar reken ik deze DB 780 ook toe, zijn nog niet uitgevoerd met drukgesmeerde versnellingsbakken, en dus hoort daar een dikke, stroperige olie in, evenals in de achterbrug. Een olie die zich laat benoemen in termen als bijv: 80W90, en niet als 15W40. 15W40 is een motorolie.......
Mócht het zijn dat je synchromesh-ringen zijn versleten, dan heeft dat niet tot gevolg dat je bak gaat "janken", maar dan schakelt hij erg slecht. Versleten synchromesh-ringen komt niet zo vaak voor. Alleen bij degenen die bruusk rijden, en álles kapot kunnen krijgen.
Ook spreekt hier iemand over water in de olie. Hm, knap als je dat zo voor de vuist weg weet vast te stellen. Nóg knapper wordt het als je dan denkt dat "de pakking van de klepdeksel van de versnellingsbak beschadigd is". Een klepdeksel zit alleen op de motor............................ Ik zou niet weten wat een versnellingsbak met kleppen moet. Niet erg opgelet op school zeker??
Samenvattend: het 'jankende geluid' bij een DB in de hoogste versnelling komt vaker voor. Waar het precies vandaan komt is zo voor de vuist weg moeilijk te zeggen. Het lijkt me niet met de olie te maken te hebben, die veroorzaakt dat geluid niet.
Wat het wel kan zijn? Ik denk aan een aantal mogelijkheden:
- De lagers van de assen in zowel de versnellingsbak, maar nog meer in de achterbrug, en evt. ook in de eindvertraging, als die apart zitten.
- De afstelling van het kroon-en-pignonwiel. Mogelijk is er slijtage op het kroonwiel, wat dit lawaai kan veroorzaken.
Tot slot: ik herinner me een veehouder in het dorp waar ik mijn jeugd doorbracht, die de enige was die met DB's werkte, en hier ook helemaal gek van was. Toen ik later als monteur bij een Case IH dealer werkte was hij daar klant, en heb ik nog wel eens aan zijn trekkers gewerkt. Verder kwam je DB's bij ons niet veel tegen.
Het jankende geluid, zoals hierboven beschreven, kende ik ook van zijn trekkers, en ik meen dat ze er nooit versnellingsbak- of achterbrugproblemen mee kenden.
Moraal-van-het-verhaal: laat je niet gek maken door leken, maar win advies in bij kenners! Meestal zijn dat de dealers, en anders zoek je een DB-fanaat.
Mvg.
Jan
- Rieko
- Erelid
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 18:14
- Land: Nederland
- Locatie: Delfgauw
Re: David Brown 780
Jan,
Er zullen verscheidene mensen erg blij zijn met je uitleg, maar volgende keer mag het wat minder arrogant.
Groet, Rieko
Er zullen verscheidene mensen erg blij zijn met je uitleg, maar volgende keer mag het wat minder arrogant.
Groet, Rieko
Re: David Brown 780
Klopt de oorspronkelijke van een 780 hoort ook het demper gedeelte rond te zijn. Ik denk dat ik nog wel achter een orginele aan ga.Atles 936 schreef: Ik vraag me alleen af of je uitlaat wel de originele is??? Volgens mij is dit de uitlaat van een 990. De uitlaat van de 780 / 880 is onderaan smaller maar volgens mij heb je die opmerking al een keer gemaakt.
Had vandaag zin om een eindje te gaan rijden, echter het had geregend. Nu is dat niet iets waar de DB of ik niet tegen kan maar dan wordt ie smerig, vond ik eigenlijk jammer en ik had geen tijd om hem schoon te maken.
Re: David Brown 780
Ik ben een beetje laat met mijn reactie, maar het is een super mooi eindresultaat. zelf ben ik met de vader van de boer waar ik werk een Ferguson TE20 aan het opknappen van pakweg 60 jaar oud. ik zal binnenkort ook een topic aanmaken hierover.
- johan inter
- Farmer Control
- Berichten: 214
- Lid geworden op: wo 14 sep 2005 19:37
- Locatie: nijkerk
Re: David Brown 780
dat is een mooie trekker geworden, Hans mijn complumenten, hier kan je echt trots op rond rijden.
Re: David Brown 780
hallo ik heb een 780 gekocht ben opzoek naar de stickers voor op de motorkap
weet iemand waar ik die kan vinden?
weet iemand waar ik die kan vinden?
Re: David Brown 780
Die stickers zou je waarschijnlijk wel kunnen verkrijgen bij Histoparts: http://www.histoparts.com
Daarnaast van harte welkom op het forum als 1000e lid!
Daarnaast van harte welkom op het forum als 1000e lid!
Re: David Brown 780
Ja welkom op het forum! Je hebt een speciale rang gekregen, iets wat we zelden doen.