Hanomag R45

Als je vragen of opmerkingen hebt over bepaalde modellen, mag je ze hier plaatsen.

Moderators: Moderator, Beheer

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JeroenL
Collector
Collector
Berichten: 478
Lid geworden op: za 27 mei 2006 0:02
Locatie: Yerseke

Hanomag R45

Bericht door JeroenL » za 07 feb 2009 20:38

Omdat de Hanomag dit jaar uit het assortiment ging besloot ik hem toch maar te kopen. Bij het uitpakken ervan viel me al gelijk op dat er iets anders aan was. Ik heb hem toen vergeleken met de Hanomag van m'n moeder, die heeft hem al 3 jaar, en kwam tot de ontdekking dat er behoorlijk wat verschillen tussen zaten. Nu heb ik daar nog nooit iets over gelezen of gezien dus vandaar dat ik een topic aan maak.

De verschillen, eerstgenoemde is van het oude model, het laatstgenoemde van het nieuwe model.

1 De kleur: donkergroen - donkerblauw.
2 Grill van de motorkap: gestreept zonder opdruk Hanomag - effen met opdruk Hanomag
3 Details rechterkant: alleen Hanomag wit - Hanomag, R45 en Hanomag Diesel wit
4 Uitlaat en luchtinlaat: donkergroen- zwart
5 Stuur: donkergroen - zwart
6 Stoel: donkergroen - zwart met merkje van Hanomag
7 Achterlichten: geheel rood - boven rood, onder oranje
8 Kenteken: Siku 201 - AH TH 1

Ik heb geprobeerd van al deze verschillen een foto te maken, dit is niet perfect gelukt maar ik post ze toch maar.

Beide, verschil 1 2 4
Afbeelding

Beide, verschil 1 2 3 4
Afbeelding

Nieuw, verschil 1 3 4 5 6
Afbeelding

Oud, verschil 1 3 4 5 6
Afbeelding

Nieuw, verschil 1 3 4 5 6
Afbeelding

Beide, verschil 1 6 7 8
Afbeelding

Ik hoop dat ik niet iets post wat al lang bekend was, ik dacht in ieder geval van niet.

Ik hoop dat iemand opheldering kan geven hoe de zaak in elkaar steekt.
Gebruikersavatar
Rieko
Erelid
Erelid
Berichten: 5506
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 18:14
Land: Nederland
Locatie: Delfgauw

Re: Hanomag R45

Bericht door Rieko » za 07 feb 2009 21:31

De Siku 102 is het eerste standaard model.

De AH TH 1 is het Museum-model van Thomas Höing

Dan is er nog een tweede standaard model met kenteken Siku 135. Die heeft dezelfde kleur als de eerste maar het frontje van het Museummodel.

Zie hier: http://www.sikumodels.com/forums/viewto ... &start=175
Gebruikersavatar
JeroenL
Collector
Collector
Berichten: 478
Lid geworden op: za 27 mei 2006 0:02
Locatie: Yerseke

Re: Hanomag R45

Bericht door JeroenL » za 07 feb 2009 23:22

Okej, dus ik heb in plaats van het standaard model het museummodel toegestuurd gekregen.

Als ik het goed begrijp is er, buitenom de kleur, bankje en kenteken, niks anders aan het museummodel en het standaardmodel versie 2.
Is de 1e versie van het standaardmodel trouwens zeldzaam of valt dat wel mee ?
Gebruikersavatar
Rieko
Erelid
Erelid
Berichten: 5506
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 18:14
Land: Nederland
Locatie: Delfgauw

Re: Hanomag R45

Bericht door Rieko » zo 08 feb 2009 0:22

Dat is toch een leuke verrassing dat je het museummodel gekregen hebt. Van dat model ligt de waarde ongeveer op 25-30 euro.

Toen ik het door had dat er een tweede versie uitgekomen was, ben ik nog een beetje op zoek gegaan. Ze zijn moeilijk te vinden, maar ik heb er nog wel een paar "in voorraad" gekregen. Ze liggen in elk geval niet voor het oprapen.

De meeste aanbieders (particulieren en handelaren) weten trouwens niet dat er verschillende versies zijn. Als je ze ziet op het internet kan je het beste even vragen hoe het frontje er uit ziet. Vaak gebruiken handelaren namelijk een standaardfoto. In de speelgoedwinkels willen ze ook nog wel eens staan tussen de voorraad.

Groet, Rieko
Gebruikersavatar
JeroenL
Collector
Collector
Berichten: 478
Lid geworden op: za 27 mei 2006 0:02
Locatie: Yerseke

Re: Hanomag R45

Bericht door JeroenL » zo 08 feb 2009 0:49

Dat is inderdaad een fijne verrassing, weer een speciaal model in de vitrine. Alleen zo word het lijstje niet korter :P .

Okeej, ik heb al wel even vlug om marktplaats gekeken en daar staan er zo maar enkele op inderdaad. Maargoed er is er wel een in huis, mischien toch maar eens overkopen dan.

Inderdaad, de meesten weten zulke kleine dingetjes niet eens. Wel handig, zo kan je toch redelijk aan je modellen komen.

Je kunt het gelijk zien aan het frontje dan, ik vind het overigens wel apart dat bij de 2e standaardversie de strepen van de grill zijn, dit is bij de echte trekker namelijk ook gewoon. Het miniatuur is dan minder waarheidsgetrouw geworden. De andere dingen zwart zijn wel mooi, vooral die bank met dat logo, bij de museumversie is dat weer een ander logo.

Groeten Jeroen
Plaats reactie

Terug naar “Bestaande modellen”